شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ششمین روز اعتراضات لبنان: کشور همچنان فلج است

 

 

با وجود اعلام اصلاحات فوری اقتصادی از سوی دولت سعد حریری، نخست وزیر لبنان، به نظر می‌رسد که معترضان لبنانی از این ابتکار دولت قانع نشدند و با وجود باز شدن برخی از بزرگراه‌ها، همچنان برخی از معابر در این کشور مسدود است.

نیروهای امنیتی لبنان، روز سه‌شنبه ۳۰ مهر، تلاش کردند که معترضان را به صورت صلح‌آمیز به بازگشایی جاده‌ها متقاعد کنند، اما یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت که در صورت اصرار معترضان، نیروهای امنیتی لبنان به زور متوسل نخواهند شد.

این منبع آگاه گفت: «اگر آنان [معترضان] قبول کردند، چه خوب. اگر قبول نکردند، جاده‌ها بسته خواهد ماند.»

او اضافه کرد: «ما با معترضان درگیر نخواهیم شد و مشکل دیگری ایجاد نخواهیم کرد.»

با این حال، در روز سه‌شنبه بانک‌ها و مدارس همچنان تعطیل بودند و در ابتدای صبح تعدادی از معترضان به مرکز بیروت و طرابلس در شمال لبنان آمدند؛ هرچند که تعداد آنان نسبت به روزهای گذشته کمتر بود.

همچنین روز سه‌شنبه فراخوان‌های جدیدی برای تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این در حالی بود که داوطلبانی در مرکز بیروت مشغول جمع کردن زباله‌ها و باقیمانده‌های تظاهرات دیروز بودند.

بر اساس گزارش‌ها، شامگاه دوشنبه نیروهای امنیتی لبنان با مردان جوان موتورسواری که پرچم‌ حزب‌الله لبنان و جنبش امل به را دست داشتند، درگیر شدند. اما این دو حزب شیعه، هرگونه نقش در این زمینه را رد کردند.

پیشتر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از دولت سعد حریری دفاع کرده بود و به تظاهرکنندگان درباره سرنگونگی دولت هشدار داده بود.

دولت سعد حریری، روز دوشنبه یک مجموعه اصلاحات اقتصادی را اعلام کرد و از تدابیری خبر داد که در جهت مبارزه با فساد و اسراف اتخاذ شده است.

اما همزمان با سخنرانی سعد حریری، بسیاری از معترضان همچنان به کناره‌گیری دولت اصرار داشتند و شعار می‌دادند: «همه یعنی همه». 

همچنین روزنامه الاخبار، در صفحه اول شماره سه‌شنبه خود عکسی از یک زن معترض را که با پرچم لبنان صورت خود را پوشانده بود، با این تیتر منتشر کرد: «حکومت لجوج است».

سی سال پس از پایان جنگ داخلی لبنان شرایط کنونی یادآور سال‌های پس از جنگ است. کمبود برق و قطعی آب، زندگی روزانه لبنانی‌ها را مختل کرده است.

تظاهرات در لبنان از روز پنج‌شنبه گذشته با اعتراض نسبت به شرایط اقتصادی به ویژه افزایش مالیات‌ها آغاز شد.

اعتراضات لبنان، فقط به بیروت ختم نشده و شهرهای طرابلس و عکار در شمال تا بعلبک در شرق و صور و صیدا در جنوب را شامل می‌شود.

همچنین به ندرت پیش می‌آید که تظاهرات اعتراضی در لبنان به شهرهایی که پایگاه حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود نیز سرایت پیدا کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More