شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت داروسازی مدرنا از تولید واکسن کرونا با تاثیر حدود ۹۵ درصد خبر داد

 

شرکت داروسازی «مدرنا» اعلام کرد واکسنی که برای مقابله با کرونا تولید کرده حدود ۹۵ درصد موثر است. همزمان گزارش‌هایی درباره احتمال توزیع واکسن شرکت فایزر ظرف چند هفته‌ آینده منتشر شده و مدیر یک شرکت آلمانی هم می‌گوید «زندگی عادی» از زمستان سال آینده باز خواهد گشت.

شرکت داروسازی «مدرنا» در آمریکا روز دوشنبه ۲۶ آبان اعلام کرد واکسن تحت آزمایش این شرکت ۹۴/۵ درصد برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر نشان داده است. این تخمین بر اساس داده‌های آخرین مراحل آزمایش استخراج شده است.

استفن هوگ، رییس این شرکت، گفت: «ما واکسنی خواهیم داشت که می‌تواند کووید-۱۹ را متوقف کند.»

این شرکت همچنین گفت برای زمان‌بندی و نحوه توزیع واکسن در حال گفت‌وگوهایی با مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا (سی‌دی‌سی)، یک توزیع‌کننده دولتی واکسن و همچنین مقام‌های مرتبط در سایر کشورهاست.

مدرنا همچنین با اعلام اینکه انتظار دارد در یک ماه و نیم باقی‌مانده از سال جاری میلادی حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن را برای توزیع در آمریکا آماده کند و برای توزیع جهانی نیز در سال جدید میلادی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز آماده خواهد شد..

 

 

پیش از این، شرکت آمریکایی «فایزر» نیز اعلام کرده بود واکسن تولیدی‌اش بیش از ۹۰ درصد موثر است. این واکسن‌ها هر دو با فناوری جدیدی موسوم به پیام‌رسان آر.ان.‌ای ساخته شده‌اند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا،‌ خبر داده واکسن فایزر پیش از کریسمس در این کشور توزیع خواهد شد.

او در این زمینه به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «ما از نزدیک در حال کار کردن با این شرکتیم. آماده‌ایم به محض این که برسد، آن را توزیع کنیم. ما از اول ماه دسامبر آماده خواهیم بود، اما احتمال بیشتر آن است که قادر باشیم توزیع را قبل از کریسمس آغاز کنیم.»

از سوی دیگر نیز رویترز گزارش داده آمریکا احتمالا در ماه میلادی دسامبر حدود ۶۰ میلیون دوز از این واکسن را برای تزریق اضطراری در سال جاری میلادی مورد تایید و در دسترس خواهد داشت.

دولت آمریکا برای سال آینده میلادی هم بیش از یک میلیارد دوز از واکسن کرونا را از دو شرکت مدرنا و فایزر خواهد داشت. این میزان بیش از مقدار مورد نیاز برای جمعیت ۳۳۰ میلیونی این کشور است.

 

استقبال کمیسیون اروپا

در واکنش به اخبار تحولات جدید تولید واکسن کرونا، کمیسیون اروپا اعلام کرد نتایج مثبتی که روز دوشنبه توسط شرکت بیوتکنولوژی مدرنا اعلام شد «دلگرم‌كننده» است.

استلا کریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا، در این زمینه در توییترش نوشت اروپا در تلاش است تا معاملاتی بیشتر با تولیدکنندگان واكسن امضا كند.

هفته گذشته کمیسیون اروپا با فایزر و شرکت آلمانی بیو‌انتک در زمینه توزیع واکسن‌های تحت تولیدشان به توافق رسید که قرار است امضای قرارداد آن این هفته صورت بگیرد.

همزمان اوغور شاهین،‌ مدیرعامل شرکت آلمانی «بیو‌ان‌تک» (BioNTech)، گفت باور دارد که «زندگی عادی» از زمستان سال آینده در پی تولید و تزریق واکسن باز خواهد گشت.

به گفته او، تاثیر واکسن «در صورتی که همه چیز خوب پیش برود»‌، از تابستان سال آینده احساس خواهد شد.

با این حال نگرانی‌هایی نیز در این زمینه همچنان وجود دارد. از جمله نشریه آیریش‌تایمز نوشته هنوز دو شرکت فایزر و بیوان‌تک داده‌‌های خود را به صورت کامل منتشر نکرده‌اند و یافته‌هایشان را در جورنال علمی یا نهادهای تنظیم‌کننده قوانین ارائه نداده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More