شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شروط بغداد برای آغاز مذاکره با اقلیم کردستان

 

منابعی از درون دولت عراق اعلام کردند که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق شروط چندگانه‌ای را به اربیل برای از سرگیری مذاکرات با دولت خودگردان اقلیم کردستان داده است.
به گزارش «العربی الجدید» و به نقل از یک وزیر عراقی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق فهرست شروط دولت بغداد برای ازسرگیری مذاکرات با دولت خودگردان اربیل را از طریق میانجیگران تحویل دولت اربیل داده است.
اعلام رسمی لغو همه پرسی استقلال کردستان، تحویل تمامی گذرگاه‌های مرزی از جمله کنترل فرودگاه‌های بین‌المللی در کردستان به دولت فدرال بغداد، تحویل درآمدهای نفتی و غیر نفتی اقلیم و درآمدهای حاصل از مالیات، بازگشت به خط مرزی اداری اقلیم کردستان پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی، ملحق شدن عملی نیروهای پیشمرگ به وزارت دفاع عراق از جمله مهمترین این شروط پیشنهادی هستند.

به نظر می‌رسد که این پیشنهاد حیدر العبادی مبنی بر ارایه شروط به دنبال فشار‌های داخلی و بین‌المللی بر بغداد برای از سرگیری مذاکرات با اقلیم کردستان می‌آید.

فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق نیز در روزهای اخیر طی نامه‌ای به حیدر العبادی از وی صریحا درخواست کرده بود تا مذاکرات با اربیل را شروع کند.

به گزارش وبسایت «کردستان ۲۴»، روز دوشنبه ۴ دی ماه، رئیس‌جمهور عراق به نخست‌وزیر این کشور در خصوص عدم شروع مذاکرات هشدار داده و گفت که سکوت العبادی و عدم پاسخگویی به درخواست اربیل برای مذاکره عواقب بدی خواهد داشت و تاکید کرد که عراق نمی‌تواند شیرازه دولت خودگردان اقلیم کردستان را با مخاطره روبرو کند.  

اما با توجه به اینکه شروط بغداد برای مذاکره  سخت ترین شروطی است که بغداد تاکنون ارائه داده است، بعید به نظر می‌رسد که اربیل به این شروط تن دهد و همین امر شروع مذاکرات را باری دیگر به هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

نامه رئیس‌جمهور عراق به العبادی مبنی بر درخواست از وی برای مذاکره با اربیل با هماهنگی نوری المالکی یکی از سه معاون رئیس‌جمهور عراق می‌آید. نوری المالکی نیز در یک مصاحبه با تلویزیون کردی «روداو»، اعلام کرده است که وی قویا از مذاکرات با اربیل دفاع می‌کند.

در پی برگزاری رفراندوم جنجالی استقلال اقلیم کردستان از عراق اوایل پاییز امسال، دولت بغداد کنترل مناطق مورد مناقشه بین دو طرف را پس از سه سال به دست گرفت، گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های بین‌المللی اقلیم را بست و دولت اقلیم را بیش از پیش تحت فشار گذاشت تا به طور رسمی نتایج رفراندوم را ملغی اعلام کند. امری که اقلیم کردستان، علیرغم قبول تلویحی رای دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی‌بودن رفراندوم، تاکنون از انجام آن سرباز زده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More