شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرایط بهتر در قرارداد ازدواج؛ خواسته‌ی زنان عربستان سعودی

 

اقدامات اصلاحی اخیر دولت عربستان سعودی، زنان این کشور را برای درخواست شرایط بهتر در عقد قرارداد ازدواج، تشویق کرده‌است.

«گلف‌نیوز»، روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، گزارش داد که زنان عربستانی اخیراً در تعیین شرایط ازدواج، سخت‌گیرتر شده‌اند.

به‌نقل از این گزارش، برخی‌از نوعروس‌های سعودی، خواستار امتیازات بیشتری در قرارداد ازدواج خود شده‌اند. به‌طور مثال، یک عروس، از داماد خواسته تا به او اجازه دهد تا به خرید و فروش اینترنتی بپردازد. یک خانم دیگر گفته که شوهر آینده‌اش باید به او اجازه دهد که شغل خود را حفظ کند و اگر لازم شد، تا دیروقت به کار بپردازد. این خانم، گفته است که این شرایط باید دقیقاً در قرارداد ذکر شود و شوهرش به آن‌ها پای‌بند باشد.

یکی‌ دیگر از عروس‌ها گفته است که شوهرش نباید از سفر او به خارج از کشور، همراه با دوست دخترش جلوگیری کند. در موردی دیگر، عروس و داماد امضا کرده‌‌اند که شوهر حق ندارد گوشی تلفن همراه همسرش را کنترل کند و عروسی دیگر، از داماد خواسته است که او هرگز نباید از خانمش بخواهد تا رمز عبور موبایلش را به او دهد.

این درخواست‌ها البته انعکاسی از محدودیت در وضعیت حقوق انسانی و اجتماعی زنان در عربستان سعودی است. به‌عنوان مثال، درخواست یک عروس برای زندگی در یک آپارتمان جدا از خانواده‌ی شوهر، به‌دلیل ترس از بهره‌کشی، نشان از عمومیت این سبک زندگی در این کشور دارد.

البته عروس تنها کسی نیست که شرایط قرارداد ازدواج را تعیین می‌کند. در یک مورد، پدر یک عروس خواسته تا در قرارداد ذکر شود که او بایستی نصف حقوق ماهیانه‌ی دختر معملش را بگیرد. مادر عروسی دیگر گفته است که باید به او اجازه داده شود به مدت سه روز پس از عروسی، در منزل دخترش بماند تا از سلامت او اطمینان حاصل کند.

دختری دیگر به تهیه‌کنندگان این گزارش که از خبرنگاران «گلف‌نیوز» بوده‌اند، گفته است که تنها با کسی ازدواج خواهد کرد که با او به‌منظور ادامه‌ی تحصیل به خارج از کشور برود.

به نظر می‌رسد که روند اصلاحات در عربستان سعودی، منجر به بالارفتن اعتمادبه‌نفس زنان شده و این روند جدید اجتماعی در موضوع ازدواج، انعکاسی از این تحولات باشد.

در چارچوب اصلاحات وعده‌داده شده از جانب مقامات عربستان، ملک‌سلمان، پادشاه عربستان، چهارم مهرماه، طی فرمانی، مجوز رانندگی در کشورش برای زنان را صادر کرد. قرار است سه ماه پس از اجرایی‌شدن این فرمان، زنان اجازه‌ی موتور‌سواری نیز پیدا کنند.

روز جمعه ۲۲ دی‌ماه نیز، تماشاگران زن در شهر جده، برای نخستین‌بار در کنار همسر و فرزندانشان وارد ورزشگاه شدند و با تماشای از نزدیک مسابقات فوتبال، تیم‌های مورد علاقه‌ی خود را تشویق کردند.

ناظران این تحولات مثبت ماه‌های گذشته را در پی تثبیت ولی‌عهدی محمد بن سلمان، فرزند ملک‌سلمان، پادشاه سعودی می‌دانند. ولی‌عهد جوان، از سال ۲۰۱۵ که به مقام ولیعهدی دوم و وزارت دفاع منصوب شد، برنامه‌های گسترده‌ای را برای نوسازی و بهینه‌سازی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی عربستان آغاز کرد. امری که منجر به انتقاداتی از جانب تندرو‌های مذهبی در آن کشور شده‌است.  

طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، اساسی‌ترین برنامه‌ی میان و بلندمدت این شاهزاده‌ی جوان، اما بلندپرواز سعودی است که مطابق آن، زیرساخت‌ها و نهادهای اقتصادی و اجتماعی عربستان سعودی، می‌بایست آن‌چنان متحول و توانا گردد که بر پایه‌ی آن، آینده‌ی باثبات و توسعه‌ی فراگیر این کشور نفت‌خیز، ولی درعین‌حال، تک‌محصولی را ممکن نماید.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More