شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شدت گرفتن تلاش‌های صلح و آسیب‌پذیری شهروندان افغان درجنگ نمایش قدرت

 

گره کور صلح افغانستان و دست‌هایی که همه در تلاش باز کردن آن است. از سیاسیون درون حکومتی در افغانستان گرفته تا کشورهای منطقه، روسیه و آمریکا همه و همه بازیگران در این روند هستند.

در این روزها بحث صلح و جنگ حکومت افغانستان با گروه طالبان بیشتر از هرزمانی دیگر داغ شده است.

حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا زمینه‌های گفتگو با طالبان را فراهم کند. روز دوشنبه ۱۹آذر، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان عمر داوودزی وزیر پیشین داخلی (کشور) را درسمت مشاورخود در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح و رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح گماشت.

امروز سه شنبه ۲۰ آذر رئیس جمهور افغانستان  در کابل تشکیل هیات عالی مشورتی صلح با طالبان را اعلام کرد.

حکومت افغانستان در گذشته تلاش می‌کرد تا گروه‌های سیاسی دیگر به ویژه مخالفان خود را دور بزند. اما این‌باردرترکیب ۳۳ نفره هيئت عالی مشورتی صلح با طالبان نام‌هایی از چهره‌هایی چون حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عطامحمد نور والی پیشین بلخ، یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی، صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی، عبدرب رسول سیاف رهبر حزب اتحاد ملی، و صبغت‌الله مجددی نخستین رئیس جمهور حکومت مجاهدین دیده می‌شود.  بیشتر این اشخاص از منتقدان حکومت‌اند.

علاوه بر این‌ها رئیس جمهور و رئیس اجرایی با هر دو معاونانشان درجمع این هيئت هستند.

تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک از یکطرف و فشارهای نظامی از طرف دیگر احتمال آوردن طالبان به میز مذاکره را قوت می‌بخشد.

برخلاف ماه‌های گذشته ، نیروهای امنیتی افغان تلاش دارند طالبان را درمیدان جنگ هم زیر فشار بگیرند.  پلیس افغانستان، دو مقام ارشد طالبان را حین تلاش برای خروج از کشور بازداشت کرد.

عبدالجلیل حقانی، معاون وزیر مالیه طالبان و نورالله، فرد دیگری که درلیست سیاه سازمان ملل بود، یکی در نقطه مرزی سپین بولدک در قندهار و دیگری در فرودگاه کابل بازداشت شدند.

اما طالبان نیز آرام ننشسته‌اند. حملات طالبان درگوشه و کنار افغانستان شدت یافته است تا به‌گونه‌ای قدرت طالبان را نیز به جناح‌های دخیل در روند صلح نشان دهد.

صبح امروز دریک حمله انتحاری درولسوالی پغمان ولایت کابل دست کم ۶ نفر کشته ۶ تن دیگرنیز مجروح شدند.

طالبان برای اینکه مناطق تحت کنترل حکومت را به چالش کشیده باشند، در مناطقی شهروندان بی‌گناه را نیز تحت فشار قرار می‌دهند و شکنجه می‌کنند. درولایت فاریاب،‌ گروه طالبان، شهروندان روستای سرحوض را محاصره اقتصادی کرده و به آنها اجازه نمی‌دهد به شهر میمنه بروند و برای خود غذا تهیه کنند.

براساس گزارش‌ها، نزدیک به یک‌هزار خانواده با مشکلات قحطی رو به رو‌اند. درهفته‌های اخیر دست کم هفت زن، یک بچه و یک مرد کهن سال از قحطی جان باخته‌اند.  

این درحالیست که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در سومین سفرش به کشورهای منطقه، به ازبکستان رفته است تا حمایت این همسایه افغانستان را برای صلح جلب کند. آقای خلیلزاد پیش‌تر، به روسیه، پاکستان و افغانستان سفر کرده بود. او تلاش دارد تا درباره صلح افغانستان به یک اجماع منطقه‌ای دست یابد.

آقای خلیلزاد درسفر به روسیه تاکید داشته است که جنگ افغانستان تنها راه حل سیاسی دارد و باید افغان‌ها خود آینده خود را تعیین کنند نه اینکه قدرت‌های بیرونی آنها را دیکته کنند.

درسفر به پاکستان، آقای خلیلزاد نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به نخست وزیر پاکستان سپرد که درآن از پاکستان خواستار همکاری در روند صلح شده بود.

با این همه تلاش‌ها، هنوز زود است تا نقطه اتصال این سه سناریو را جستجو کرد و از دستیابی شهروندان افغانستان به صلح در آینده نزدیک گفت.

 

ایران‌ اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More