شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: موساد حملات ایران به چند نمایندگی‌ دیپلماتیک اسرائیل را خنثی کرد

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که «موساد اخیرا تعدادی حمله برنا‌مه‌ریزی شده از سوی ایران را به نمایندگی‌های دیپلماتیک اسرائیل در چند کشور اروپایی و نقاط دیگر جهان» خنثی کرده است.

براساس این گزارش که روز دوشنبه پخش شد، نام کشورهایی که حمله‌ها در آنها خنثی شده فاش نشده اما «همکاری با این کشورها به خنثی کردن حملات کمک کرد.»

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی غربی گزارش داد حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز، که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، توانسته است «برنامه تهران در غنی‌سازی اورانیوم را دو سال به تعویق بیاندازد.»  

از سوی دیگر، در گزارشی که از شبکه ۱۳ اسرائیل پخش شده عنوان شده است که این حمله «تنها یک سال» برنامه هسته‌ای ایران را به عقب انداخته است.

روز یک‌شنبه، نیویورک تایمز از قول «یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه‌ای» گزارش داده بود که اسرائیل در این آتش‌سوزی دست داشته است. این مقام آگاه گفته بود که انفجار روز پنج‌شنبه در اثر انفجار یک بمب پرقدرت بوده است. این مقام خاورمیانه‌ای در عین حال عنوان کرد که سایر آتش‌سوزی‌های مشکوک اخیر در ایران ربطی به اسرائیل نداشته است.

نیویورک تایمز همچنین از قول یک عضو سپاه پاسداران تایید کرد که در این حادثه از وسیله منفجره استفاده شده اما اشاره نکرد که چه کسی در این حمله نقش داشته است.

در همین حال، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، فرضیه‌ها در مورد نقش اسرائیل را رد کرد و گفت: «هرچیزی را که در آنجا (ایران) اتفاق می‌افتد نمی‌توان به اسرائیل نسبت داد.»

تحلیلگران می‌گویند در اثر این آتش‌سوزی، یک آزمایشگاه که در آماده‌سازی سانتریفیوژهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گرفت، از بین رفته است. با این وجود ایران تلاش کرده است میزان آسیب را کم جلوه دهد.

حادثه نطنز در شرایطی اتفاق افتاد که تنش میان تهران و کشورهای غربی درباره تحریم تسلیحاتی و برنامه هسته‌ای تشدید شده است.

خبرگزاری رویترز از قول سه مقام ایرانی که نخواسته‌اند نامشان علنی شود گزارش کرد این آتش‌سوزی و انفجار ناشی از حمله‌ای سایبری بوده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران نیز احتمال حمله سایبری را رد نکرد و از امکان دخالت «دشمن و عناصر ضدانقلاب» در این انفجار سخن گفت.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More