شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و ارتش سوریه حمله به شهر درعا‌ در مرز اردن و اسرائیل را تشدید کردند

نیروهای نظامی ویژه ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حمله‌های خود را به درعا، شهر تحت کنترل نیروهای مخالف و نقطه شروع اعتراضات ضد حکومتی سوریه، در مرز اسرائیل و اردن تشدید کردند.

به گفته منابع اپوزیسیون و شاهدان محلی، لشکر چهارم ارتش سوریه که تحت حمایت جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه با ده‌ها موشک شهر درعا‌ در استان درعا را در جنوب غربی سوریه هدف قرار دادند.

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی غربی، چندین خانواده که در درگیری‌ها گرفتار شده بودند به مکان‌های امن‌تر در مرز اردن گریخته‌اند.

از سوی دیگر، عفو بین‌الملل از حکومت اسد خواست به حصر درعا پایان داده و اجازه دهد اقلام انسان‌دوستانه برای حدود ۲۰ هزار نفر از جمعیت این شهر ارائه شود.

در همین حال ارتش اردن برای رسیدگی به احتمال ورود آوارگان به مرز اردن به حالت آماده‌باش درآمده است.

طبق اعلام ارتش سوریه، دست‌کم چهار سرباز ارتش در حمله نیروهای اپوزیسیون کشته شده‌اند و چندین منزل مسکونی هم در شلیک‌های توپخانه‌ای گروه‌های اپوزیسیون آسیب دیده‌اند.

 به گفته مقام‌های محلی، نیروهای حکومت بشار اسد از ورود غذا، دارو و سوخت به درعا جلوگیری می‌کنند، اما در عین حال مسیری را برای خروج غیرنظامیان از این شهر باز گذاشته‌اند.

آمریکا و متحدانش با ابراز نگرانی از عملیات نظامی ارتش سوریه در درعا، هشدار داده‌اند این درگیری‌ها تعهد روسیه در حفظ ثبات این منطقه و کنترل شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را زیر سوال می‌برد.

شهر درعا نقطه شروع اعتراضات ضد حکومتی سوریه در سال ۲۰۱۱ است. در سال ۲۰۱۸، نیروهای حکومت سوریه با کمک حمله‌های هوایی روسیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران استان درعا را تحت کنترل دوباره گرفتند و پس از آن مسکو به آمریکا و اسرائیل تضمین داد که از تحرکات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مناطق مرزی اسرائیل جلوگیری خواهد کرد.

درپی این توافق، هزاران شبه‌نظامی مخالف حکومت بشار اسد سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند، اما از ورود نیروهای اسد به شهر درعا جلوگیری کرده و اداره این شهر را در اختیار اپوزیسیون قرار دادند.

حکومت بشار اسد از سال ۲۰۱۱ با حمایت ایران و روسیه در برابر اعتراضات این کشور مقاومت کرده و در حال حاضر ۷۰ درصد سوریه را تحت کنترل دارد. در همین حال، استان ادلب در شمال غربی سوریه و مناطق کردنشین این کشور همچنان در اختیار نیروهای اپوزیسیون قرار دارد.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More