شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شبه‌نظامیان شیعه مظنون اصلی حمله موشکی به منطقه سبز بغداد

 

گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، مظنون اصلی حمله موشکی به منطقه سبز بغداد، در نزدیکی سفارت آمریکا، معرفی شدند. نقش ایران هنوز به طور دقیق روشن نیست.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۳۰ اردی‌بهشت به نقل از دو منبع نزدیک به مسائل امنیت ملی در دولت آمریکا نوشت که دولت این کشور، به شدت نسبت به گروه‌های شیعه و نیز احتمال تحریک این گروه‌ها از سوی ایران، برای انجام این حمله موشکی مظنون است.

با این حال، رویترز به نقل از دو منبع امنیتی خود نوشته است که تحقیق و بررسی بر سر این که کدام یک از گروه‌‌های شیعه، عامل این حمله هستند و آیا ایران در حمله موشکی به منطقه سبز بغداد دخالت داشته است یا نه ادامه دارد. منطقه سبز بغداد، از مناطق بسیار حفاظت شده پایتخت عراق است. ساختمان‌های دولتی، پارلمان عراق و سفارت‌خانه‌زیادی، از جمله سفارت آمریکا، در این منطقه قرار دارند.

ارتش عراق، شامگاه‌ یکشنبه، در بیانیه‌ کوتاهی، حمله موشکی به منطقه سبز بغداد را تایید کرد. منابع عراقی، نوع موشک را «کاتیوشا» عنوان کرده‌اند. موشک‌های کاتیوشا موشک‌های ساده‌ای هستند که به راحتی از روی کامیون‌های عادی یا خودرو غیرزرهی نیز می‌توانند شلیک شوند.

آمریکا پیش‌تر نسبت به افزایش تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق هشدار داده بود.

پیش از حمله موشکی شامگاه یکشنبه، «حرکت النجباء» و «عصائب اهل الحق»، دو گروه شبه‌نظامی شیعه وابسته به جمهوری اسلامی در عراق، ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر تشدید تحرکات ایران و امکان حمله قریب‌الوقوع به نیروهای آمریکایی در عراق را رد کرده بودند.

انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، تنها سه روز پس از آن صورت گرفت که وزارت خارجه ایالات متحده از کارکنان بخش‌های غیرضروری سفارت خود در بغداد و همچنین کنسولگری این کشور در اربیل، خواست؛ بنا به ملاحظات امنیتی، خاک عراق را ترک کنند.

بیل اوربان، سخنگوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیز روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای ضمن تایید خبر انفجار در «خارج از سفارت آمریکا» در بغداد؛ گفت که به هیچ یک از نیروهای آمریکایی یا نیروهای ائتلاف خسارتی وارد نشده است. در بیانیه سنتکام هم اشاره شده است که نیروهای امنیتی عراق در حال بررسی موضوع هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More