شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیسی وضعیت فوق‌العاده در مصر را سه‌ماه دیگر تمدید کرد

 

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، شامگاه روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، وضعیت فوق‌العاده را در آن کشور، به‌مدت سه‌ماه دیگر تمدید کرد. تاریخ جدید آغاز وضعیت فوق‌العاده، از ۱۳ ژانویه خواهد بود.  

دولت آقای سیسی، برای نخستین‌بار، پس از حمله‌ی تروریستی به دو کلیسای طنطا و اسکندریه در آوریل (فروردین‌ماه) سال گذشته، در مصر، سه‌ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

در آن حوادث، ۴۵ مسیحی قبطی مصری کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. گروه خودخوانده‌ی دولت اسلامی یا داعش، مسؤولیت آن حوادث را برعهده گرفت.  

دولت مصر، در ژوئیه (تیرماه) سال گذشته، و پس از آن در اکتبر (مهرماه)، برای دوبار، وضعیت فوق‌العاده را در آن کشور، تمدید کرده بود.

اجرای قانون تمدید وضعیت فوق‌العاده در مصر، باید با موافقت دو سوم نمایندگان پارلمان این کشور، همراه شود.  

گروه مسلح «ولایت سینا» وابسته‌به داعش، از سال ۲۰۱۳ به این سو، مسؤولیت حمله علیه نیروهای نظامی مصر را در استان شمال سینا، برعهده گرفته است. در یک سال گذشته، این گروه حمله علیه غیرنظامیان، به‌ویژه مسیحیان مصری را نیز آغاز کرده است.

گروه «ولایت سینا» که پیش‌تر با نام «انصار بیت المقدس» شناخته می‌شد، در شمال سینا فعالیت می‌کند. این گروه وابسته‌به داعش است.  

«ولایت سینا» حمله‌ به یک کلیسا و مغازه در منطقه‌ی حلوان در جنوب قاهره را نیز که روز جمعه، هشتم دی‌ماه صورت گرفته بود، برعهده گرفت. در آن حادثه، ۱۰ مسیحی مصری و یک سرباز جانشان را از دست دادند.

وضعیت فوق العاده در مصر به رئیس‌جمهوری  و دولت این کشور اجازه می‌دهد اقداماتی استثنائی، ازجمله انتقال متهمان به دادگاه‌های امنیت ملی و توقیف روزنامه‌ها را می‌دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More