شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سومین جلسه سازمان بهداشت جهانی درباره ویروس کرونا برگزار می‌شود

 

کمیته وضعیت اضطراری سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه دهم بهمن، برای سومین بار طی یک هفته، درباره شیوع ویروس کرونا جلسه‌ برگزار می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که در این جلسه، این موضوع بررسی خواهد شد که آیا با توجه به شرایط کنونی شیوع کرونا در جهان، اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی ضروری است یا نه. 

کمیته وضعیت اضطراری سازمان بهداشت جهانی همچنین توصیه‌هایی را برای مدیریت وضعیت کنونی بررسی می‌کند.

این کمیته که از شانزده کارشناس مستقل تشکیل شده، پیش‌تر دو دو نوبت تشکیل جلسه داد، اما هر دو بار از اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی خودداری کرد.

مایک رایان مدیراجرایی برنامه موقعیت‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت که به تازگی همراه دبیرکل این سازمان از چین بازگشته، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در ژنو گفت: «آنها اقدامات خارق‌العاده‌ای در برابر این چالش خارق‌العاده اتخاذ کرده‌اند.»

این مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که «جهان برای مقابله با این بیماری به مرحله حساسی رسیده است.»

او افزود: «معتقدیم هنوز می‌شود زنجیره انتقال کرونا را شکست.»

همزمان، دبیرکل این سازمان اعلام کرد انتقال انسان به انسان ویروس کرونا در سه کشور آلمان، ویتنام و ژاپن نگران‌کننده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است: «با رییس جمهوری چین صحبت کرده‌ام. آمریکا و چین همکاری نزدیکی درباره شیوع کرونا دارند».

همزمان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین در اطلاعیه‌ای گفت تاکنون هیچ یک از ایرانی‌های مقیم چین به ویروس کرونا آلوده نشده است. بر اساس بیانیه سفارت در حال حاضر ۸۰ ایرانی در شهر ووهان چین، کانون شیوع ویروس کرونا، حضور دارند.

مقام‌های چین، روز چهارشنبه نهم بهمن، اعلام کردند که ۵۹۴۹ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که این رقم ۱۴۰۰ نفر بیشتر از آمار روز سه‌شنبه است. همچنین تاکنون ۱۳۲ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین با شناسایی اولین مورد از ابتلا به کرونا در امارات متحده عربی، این ویروس در خاورمیانه گسترده‌تر شد. مقام‌های اماراتی اعلام کردند که چهار عضو خانواده‌ای که از ووهان چین، مرکز این اپیدمی آمده بودند، به کرونا آلوده شده‌اند.

فنلاند نیز روز چهارشنبه اعلام کرد اولین مورد آلودگی به ویروس کرونا را در مسافری چینی از ووهان که وارد این کشور شده، کشف کرده است.

یک سخنگوی نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد در پی شیوع ویروس کرونا، ۲۰۰ شهروند این کشور روز پنجشنبه از چین به بریتانیا منتقل خواهند شد.

دیگر کشورها مثل ژاپن و فرانسه نیز در پی بازگرداندن اتباع خود از چین هستند.

کارشناسان چینی روز سه‌شنبه اعلام کردند که قرار گرفتن در مقابل عطسه یا سرفه کسی که مبتلا به این ویروس است، اصلی‌ترین شیوه انتقال این ویروس به شمار می‌رود. 

با این حال، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در این باره اظهار نظر نکرده که آیا پیش از بروز علائم بیماری، ویروس کرونا از فرد مبتلا به دیگران قابل انتقال است یا نه.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More