شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک نهاد تحقیق و تفحص در اروپا درمورد وضعیت دامداری‌ها هشدار داد

سوءرفتار با حیوانات در دامداری‌های سرتاسر اروپا

 

تازه‌ترین گزارش دادگاه اروپایی حسابرسان می‌گوید که شیوه‌های دامداری صنعتی در سرتاسر اروپا بانی گسترش سوءرفتار با حیوانات شده است.

این نهاد تحقیق و تفحص در اروپا در گزارش خود، با تأکید بر مسائلی مانند شیوه‌های ظالمانه انتقال دام زنده، روش‌های خشن بیهوش‌کردن حیوانات در سلاخ‌خانه‌ها و همچنین بریدن دم خوک‌ها در ابتدای زندگی‌شان، می‌گوید دامداری صنعتی که متمرکز بر کسب منفعت بیشتر است، بانی افزایش این مشکلات شده است.

دادگاه اروپایی حسابرسان، یکی‌از هفت نهاد اصلی تصمیم‌سازی اتحادیه اروپاست که البته برخلاف نامش، عملکرد قضایی ندارد. این نهاد، سازمانی است حرفه‌ای که کارش تحقیق و تفحص و بررسی درست مصرف‌شدن بودجه اتحادیه اروپاست.

براساس این گزارش، بخشی‌از مشکلات به تعداد دام‌ها برمی‌گردد: یک دامداری کوچک با تعداد محدودی حیوان را راحت‌تر می‌توان کنترل و مدیریت کرد تا یک دامداری که دست‌کم ۱۰۰هزار دام در آن پرورش داده می‌شود؛ ضمن اینکه ازدحام حیوانات، کنترل وضعیت بهداشتی را نیز سخت‌تر می‌کند.

ازسوی دیگر، این گزارش می‌گوید که نزدیک‌به ۴۰درصد دامداری‌ها و مرغداری‌ها چون کوچک‌اند، مقررات اتحادیه را نادیده می‌گیرند و نظارت دولتی بر شیوه فعالیت آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

بریدن دم خوک‌ها، با وجود ممنوعیت در قانون اتحادیه اروپا

ازدحام دامداری‌ها و مرغداری‌ها به‌معنای افزایش خشونت بین حیوانات است، مثل مرغ‌ها که پرهای همدیگر را می‌کنند. همچنین وقتی مرغ یا خوکی می‌میرد، بقیه ممکن است از جسد آن تغذیه کنند.

گزارش دادگاه اروپایی حسابرسان می‌گوید اقدام‌های همراه با درد فیزیکی، مثل بریدن دم خوک، کوتاه‌کردن نوک پرنده‌ها، کندن دندان‌ها و اخته کردن، به‌طور مکرر در دامداری‌ها و مرغداری‌های سرتاسر اروپا مشاهده شده است.

بازرسان این نهاد، نمونه‌هایی از بریدن دم خوک‌ها را در مزرعه‌های آلمان، رومانی، بریتانیا و ایتالیا دیده شده است. هرچند این کار از سال ۲۰۰۱ میلادی در اتحادیه اروپا ممنوع شده، ولی همچنان در سرتاسر قاره شایع است.

دلیل بریدن دم خوک‌ها در بعضی دامداری‌ها این است که وقتی دام‌های دیگر دم آن‌ها را گاز بگیرند، این ممکن است باعث عفونت شود.

گاردین نوشته است که تنها کشورهای فنلاند و سوئد قوانین اتحادیه در این زمینه را اجرا می‌کنند.

 

 

زیرپا گذاشتن مقررات در کشتارگاه‌ها

قوانین اتحادیه اروپا از کشتارگاه‌ها می‌خواهد تا به انسانی‌ترین شکل ممکن دام‌ها کشته شوند و برای همین، دام‌ها قبل از ذبح، می‌بایست بیهوش شوند. مقرراتی در این زمینه وجود دارد که هر جانور چطور باید بیهوش شود، ولی این مقررات الزاما رعایت نمی‌شود.

گزارش این نهاد تحقیق و تفحص از فرانسه مثال می‌زند؛ جایی‌که ضربه برای بیهوشی به‌جای سر گوساله‌ها، به گردن آنها زده می‌شد، چون کشتارگاه‌ها نمی‌خواستند مغز جانور آلوده به خرده استخوان شود و نتوان آن را فروخت. این روش البته موجب زجر کشیدن حیوان می‌شود.

بازرسان همچنین متوجه شد که کشتارگاه‌ها برای اینکه روند ذبح سرعت گیرد، مقررات اتحادیه اروپا را به‌طور کامل رعایت نمی‌کنند.

این گزارش به بدرفتاری با حیوانات در زمان حمل‌ونقل نیز اشاره می‌کند: فعال‌های مدنی می‌گویند حیوانات در زمان انتقال ممکن است تا ۱۸ساعت آب یا غذا دریافت نکنند و یا اینکه زمانی طولانی‌تر را در محفظه‌های سربسته در کشتی‌ها به‌سر برند.

دادگاه اروپایی حسابرسان در گزارش خود می‌گوید که دولت‌ها وظیفه خود برای نظات را به‌درستی انجام نمی‌دهند. به‌عنوان مثال، دولت فرانسه هنوز به قول خود در سال ۲۰۰۹ میلادی برای بهبود نظارت‌ها عمل نکرده است؛ یا برای دولت ایتالیا ۱۳ سال طول کشید تا مشکل حمل‌ونقل و نگهداری مرغ‌ها را حل کند.

این نهاد درنهایت چند عمل را به کشورهای عضو اتحادیه توصیه می‌کند. مقدم بر همه، بهبود اجرا و نظارت بر عمل به برنامه‌های توسعه روستایی اتحادیه اروپاست. همچنین اینکه تمامی مجازات‌های موجود، اجرایی شوند.

کمیسیون اروپایی، تمامی توصیه‌های مطرح شده در این گزارش را پذیرفته است و حالا گزارش به پارلمان اروپا و کمیته کشاورزی آن می‌رود تا شاید به تصویب قوانینی تازه برای اتحادیه اروپا در زمینه دامداری بینجامد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More