شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سه روز عزای عمومی در اسپانیا؛ دومین حمله‌ی تروریستی خنثی شد

 

ساعاتی پس از حمله‌ی مرگبار در بارسلون، دومین حمله‌ی «تروریستی» اسپانیا، در شهر ساحلی کمبریلز، واقع‌در ۱۲۰کیلومتری جنوب بارسلون، بامداد روز جمعه ۲۷مردادماه رخ داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساعت ۲صبح، به‌وقت اروپای مرکزی، یک خودروی آئودی به‌سوی عابران راند که به مجروح‌شدن ۷ نفر، ازجمله یک مأمور پلیس انجامید. بلافاصله نیروهای پلیس به‌سوی اتومبیل آتش گشودند و هر پنج سرنشین آن را کشتند. پلیس اسپانیا اعلام کرده که پنج مظنون کشته‌شده دارای کمربند انفجاری بودند و قصد داشتند که در شهر ساحلی کمبریلز، حمله‌ای مشابه با حمله‌ی تروریستی روز گذشته‌ی بارسلون انجام دهند. نیروهای امنیتی اعلام کرده بودند که درصددند چند مورد انفجار کنترل‌شده انجام دهند تا از نابودی کامل بمب‌های احتمالی اطمینان حاصل کنند.

پلیس منطقه‌ی کمبریلز اعلام کرده که این حمله با رویداد تروریستی بارسلون که دست‌کم ۱۳ کشته برجای گذاشته، ارتباط داشته است. گزارش‌ها از شنیده‌شدن صدای شلیک گلوله در این شهر حکایت دارد.

پلیس اسپانیا جزئیات بیشتری از این حملات مرگبار ارائه نداده؛ با این حال، به مردم هشدار داده است که به خیابان‌ها نروند.

پلیس اسپانیا همچنین حملات بارسلون و کمبریلز را با انفجاری که چهارشنبه‌ی گذشته، در خانه‌ای در شهر الکانار رخ داد و دست‌کم یک کشته برجای گذاشت، مرتبط می‌داند. پلیس اعلام کرد که ساکنان آن خانه، درحال ساختن بمب بوده‌اند.

 

 

بعدازظهر پنجشنبه ۲۶ مرداد، یک خودروی ون در شهر بارسلون اسپانیا، در خیابان شلوغ و توریستی «رامبلا»، عابران را زیر گرفت که درنتیجه‌ی آن، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ۸۸ تن مجروح شدند. حال ۱۰ نفر از زخمی‌ها وخیم اعلام شده است. ساعاتی بعد، گروه موسوم‌به دولت اسلامی (داعش)، مسؤولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت: «سربازان دولت اسلامی  آن را انجام داده‌اند».

پلیس اسپانیا اعلام کرد که جست‌وجو برای یافتن راننده‌ی متواری ون، ادامه دارد و گفت: «دو مظنون در این رابطه بازداشت شده‌اند. این دو نفر اسپانیایی و مراکشی هستند. ولی هیچ‌کدام از آنها راننده‌ی ون نیستند».

یک مظنون هم در جریان درگیری مسلحانه با پلیس درنزدیکی بارسلون کشته شده است.

 

 

پلیس اسپانیا تصویر مظنونی به نام «ادریس اوکبیر»، متولد مراکش را منتشر کرده است. خودرویی که به مردم کوبیده شده، با مدارک این جوان که سابقه‌ی کیفری و زندان داشته، اجاره داده شده بود. این فرد با تسلیم خود به پلیس اعلام کرد که برادرش «موسی»، از مدارک هویتی او استفاده کرده است و خودش در این حادثه‌ی تروریستی نقشی نداشته است.

بلوار «رامبلا»، یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های بارسلون و محل رفت‌وآمد بسیاری از شهروندان، گردشگران و هنرمندان خیابانی است.
ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، به بارسلون رفته و بر ضرورت تسریع تلاش‌ها برای دستگیری عاملان این حمله تأکید کرده است. در اسپانیا به نشانه‌ی احترام به قربانیان حملات مرگبار تروریستی در بارسلون و کمبریلز، سه روز عزای عمومی اعلام شده است.
حادثه‌ی تروریستی روز پنجشنبه‌ی بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا، پس از حادثه‌ی سال ۲۰۰۴ است که در جریان آن، شبه‌‌نظامیان اسلامی، در سه انفجار متوالی در ایستگاه قطار شهری مادرید، ۱۹۱ تن را کشتند و ۱۸۰۰ نفر را زخمی کردند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۷ مرداد، حمله‌ی تروریستی شب گذشته در بارسلون اسپانیا را محکوم و با دولت، ملت و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More