شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سه تحول پزشکی در آمریکا، بریتانیا و اسرائیل؛ امید به «معجزه» علیه کرونا

 

در حالی که شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا و اعمال مجدد محدودیت‌ها امید برای مبارزه علیه همه‌گیری با واکسن را کمرنگ کرده، اکنون با سه تحول جدید پزشکی در آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، رسانه‌ها از انتظار برای «معجزه» سخن می‌گویند.

بر اساس آمار موسسه جان هاپکینز تا روز پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ها، شمار گزارش‌شده کل مبتلایان کرونا در جهان در آستانه ۱۱۰ میلیون قرار گرفت، همچنین تعداد فوتی‌های این بیماری نیز به تدریج به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود.

بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته از جمله کشورهای اروپا و آمریکا و همچنین کشورهایی مثل امارات متحده عربی،‌ اسرائیل و ترکیه در خاورمیانه برنامه واکسیناسیون عمومی را پیش می‌برند. اما‌ برخی دولت‌ها مانند ایران هم قدم‌های اول را به صورت محدود و با واردات سلیقه‌ای واکسن برداشته‌اند.

طی روزها‌ی اخیر در کنار تحولات مربوط به واکسن، سه تحول دیگر در حوزه مقابله با کرونا برداشته شده؛ اسرائیل از تولید داروهایی برای بهبود بیماری خبر داده،‌ بریتانیا از ساخت واکسنی برای نابودی هسته ویروس می‌گوید و در آمریکا نیز یک اسپری برای استفاده در بینی موثر نشان داده است.

 

اسپری بینی؛ دانشگاه کلمبیا 

محققان مرکز پزشکی آروینگ در دانشگاه کلمبیا با همکاری محققان دانشگاه کورنل و مرکز پزشکی اراسموس در هلند یک اسپری تولید کرده‌اند که از طریق بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرد.

این اسپری روی راسوها جواب داده و محققان امیدوارند نتایج مشابهی در میان انسان‌ها داشته باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترکیب قابل حمل و پایدار چنین محلولی می‌تواند به ویژه برای جمعیت روستایی، کم‌درآمد و در مکان‌های صعب‌العبور بسیار اهمیت داشته باشد.

 

حمله به هسته ویروس؛ دانشگاه ناتینگهام

همگام با سایر تلاش‌های جهانی، محققان در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌گویند در حال کار روی واکسنی هستند که هسته ویروس را هدف قرار می‌دهد.

روزنامه تلگراف گزارش داد این محققان اشاره کرده‌اند اگر حرکتشان موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند آزمایشگاه‌ها را از درگیر شدن با تغییر پیاپی واکسن‌ها به دلیل جهش‌ ویروس نجات دهد. این نگرانی وجود دارد که واکسن‌های عمده فعلی از جمله فایزر و آسترازنکا کمتر در مقابل گونه‌های جدید موثر باشند.

واکسنی که محققان دانشگاه ناتینگهام مشغول کار روی آن هستند به صورت موثر همه گونه‌های ویروس را از بین می‌برد، چرا که نه تنها شاخک‌های پروتئینی،‌ بلکه هسته ویروس که کمتر احتمال جهش دارد را هم هدف قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش،‌ واکسن مورد نظر در زمانی معادل یک سال می‌تواند آماده شود.

دانشمندان پس از نتایج امیدوارکننده آزمایش این واکسن روی موش‌ها، آزمایش انسانی آن را امسال آغاز خواهند کرد.

 

داروی بهبودی؛ بیمارستان ایخیلوف

محققان در بیمارستانی در تل‌آویو می‌گویند آزمایشات اولیه‌شان نشان‌دهنده موفقیت یک دارو در موارد بحرانی ابتلا به کروناست.

دانشمندان اسرائیلی پس از درمان موفقیت‌آمیز ۳۰ بیمار مبتلا به کرونای وخیم امیدوارند که داروی جدید آن‌ها بتواند نقشی اساسی در نجات جان انسان‌‌ها و کمک به جهان در مقابله با ویروس همه‌گیر داشته باشد.

دکتر ندیر آربر که این تحقیق را در مرکز پزشکی ایخیلوف تل‌آویو رهبری کرده گفت: «دیدن بیمار با کووید-۱۹ دشوار است،‌ زیرا آن‌ها نمی‌توانند نفس بکشند که مانند غرق شدن است.» او افزود: «اکنون آن‌ها می‌توانند دوباره نفس بکشند.»

داروی تولید شده از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن، که به گفته دکتر آربر شش تا هفت درصد بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

همزمان در همین کشور در بیمارستان هداسای اورشلیم دارویی بر روی ۲۱ بیمار کرونایی وخیم استفاده شد که ۱۹ بیمار را بعد از شش روز نجات داد. دو بیمار دیگر هم پس از هشت روز مرخص شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More