شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سنای آمریکا مصوبه قبلی خود درباره تحریم‌‌های ایران و روسیه را اصلاح کرد

 

در حالیکه طرح موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات ساز ایران» روز ۲۵ خرداد تقریبا با اتفاق نظر کامل در سنای آمریکا تصویب شد اما تصویب نهایی آن و در نتیجه قانونی شدن آنها با موانعی در کنگره روبرو شد.

سنای آمریکا روز پنجشنبه ۸ تیر مصوبه قبلی خود در مورد تحریم ایران و روسیه را اصلاح و برای تصویب نهایی در کنگره به مجلس نمایندگان ارسال کرد. این اصلاحات به‌دنبال آن صورت گرفت که پل رایان، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، بخش‌هایی از آن‌را با بندهای قانون اساسی مربوط به وظایف متفاوت دو مجلس مغایر دانست و تصویب آن را به رفع این ایرادات موکول کرد.
پل رایان روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت: «از تصویب سریع‌تر این تحریم‌ها پشتیبانی می کند و افزود: اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، نیز بسیار مشتاق تصویب نهایی این تحریم ها در مجلس نمایندگان است.»
مصوبه تحریم موسوم به «مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران» هفته گذشته در سنای آمریکا با ۹۸ رای مثبت و دو رای منفی تصویب شد. در این طرح،  راهکارهایی برای آنچه «مقابله با تهدیدهای» جمهوری اسلامی علیه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خوانده شد، ارائه شده است و همچنین تحریم‌های جدیدی در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی و فعالیت‌های مرتبط با تروریسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش‌بینی شده است.
از آنجا که دونالد ترامپ و اکثر جمهوریخواهان و حتی برخی دمکرات‌‌ها موضع سختگیرانه‌ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند، انتظار می‌رفت که این طرح به سرعت در کنگره تصویب و با امضاء رئیس جمهوری، به قانون لازم الاجرا تبدیل شود.

مقامات جمهوری اسلامی بعد از تصویب مقدماتی این طرح، آن‌را به‌شدت محکوم کرده و مغایر برجام خواندند. این طرح همچنین به فشارهای مخالفان برجام بر دولت حسن روحانی در داخل نیز افزود. با این حال تدوین‌کنندگان این طرح تاکید داشته‌اند که دقت شده تا متن این طرح با تعهدات ایالات متحده در برجام در تضاد نباشد.
 

  • اصلاحات در تحریم‌‌ها علیه روسیه

سنای آمریکا همچنین مصوبه قبلی خود در مورد تحریم‌‌های روسیه را نیز اصلاح و برای تصویب نهایی در کنگره به مجلس نمایندگان ارسال کرد. در جریان بررسی این طرح سناتورهای منتقد با متهم کردن روسیه به تلاش برای تاثیرگذاری درفرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بخش دیگری شامل تشدید تحریم روسیه را به متن اولیه افزودند. موضوعی که خوشایند دونالد ترامپ نبود. رئیس جمهور آمریکا
در جریان مبارزات انتخاباتی، بارها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ستود و از لزوم همکاری با این کشور گفت. به‌همین دلیل، بعضی نمایندگان حزب دموکرات، اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان را متهم کردند که به منظور حمایت از دولت، در صدد کارشکنی در تصویب سریع این طرح هستند.
سخنگوی رئیس مجلس نمایندگان گفته است که به محض دریافت رسمی متن اصلاح شده از سنا، بررسی آن در دستور کار این مجلس قرار خواهد گرفت اما زمان مشخصی را برای آغاز مذاکرات تعیین نکرده است. اما این هفته اعضای مجلس نمایندگان ایرادی به آن گرفتند و گفتند که طرح فوق قانون اساسی را نقض می کند.
مصوبه سنا قبل از تبدیل شدن به قانون باید ابتدا در مجلس نمایندگان تصویب شود و بعد توسط رئیس جمهوری امضا شود. هرچند به نظر می رسد این مصوبه در مجلس نمایندگان تصویب شود اما یک ایراد قانونی مانع رای گیری درباره آن شده است.

در همین حال  رویترز گزارش داده که : «سنا موضوع آیین نامه‌ای (برای طرح تحریمهای ایران و روسیه) را روز پنجشنبه حل کرد اما این بدان معنا است که با توجه به تعطیلات هفته آینده کنگره، مجلس نمایندگان تا بعد از نشست گروه 20، در این باره رای گیری نخواهد کرد».

نشست گروه ۲۰ قرار است در روزهای ۱۶ و ۱۷ تیرماه به میزبانی آلمان برگزار شود.

پیشتر اعلام شده بود که در حاشیه این نشست، قرار است روسای جمهور آمریکا و روسیه ملاقات کنند؛ دیداری که اولین دیدار دوجانبه ترامپ با پوتین خواهد بود.

حالا رویترز خبر داده با توجه به در پیش بودن تعطیلات کنگره آمریکا، رای گیری درباره اس.۷۲۲ در مجلس نمایندگان به بعد از نشست گروه ۲۰ موکول خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More