شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در ادامه واکنش‌ها به تصمیم دولت ترامپ

سنای آمریکا خواهان ادامه حضور نظامی در سوریه است

 

نمایندگان سنای آمریکا به متممی رای دادند که خواهان حفظ نیروهای آمریکایی در سوریه و افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، عصر روز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، اکثریت سنای آمریکا، با ۶۸ رای مثبت در برابر ۲۳ رای منفی، به این اصلاحیه رای دادند. این اصلاحیه الزام‌آور نیست.

هرچند این اصلاحیه الزام‌آور نیست و در حال حاضر ماده قانونی مصوب سنا محسوب نمی‌شود؛ اما رای‌گیری روز پنجشنبه نشان داد که اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا با تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، مبنی بر خروج نیروهای نظامی از سوریه و افغانستان مخالف هستند.

پیش‌تر دونالد ترامپ گفته بود که نیروهای آمریکایی ماموریت خود را در سوریه انجام داده‌اند و دیگر نیازی به حضور آن‌ها در آن جا نیست. هرچند ترامپ بعدا به نوعی موضعش را تغییر داد. او در صحبت‌های روز ۱۲ دی‌‌ماه خود در برابر خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «من هیچ وقت نگفته‌ام که همین فردا از سوریه خارج خواهیم شد.»

۱۰ روز پس از آخرین موضع‌گیری ترامپ درباره‌ چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، یک سخنگوی نیروهای ائتلاف، ۲۲ دی‌‌‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تایید کرد خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه آغاز شده است.

برخی از منابع اعلام کردند که دستکم ۱۵۰ تن از نیروهای آمریکایی در آن مقطع از سوریه خارج شدند. آمریکا در سوریه دو هزار نیروی نظامی داشته است که عمدتا در مناطق شمالی سوریه مستقر هستند.

اعلام خبر خروج نیروهای آمریکا از سوریه، با واکنش‌های گسترده‌ای، هم در میان رسانه‌های آمریکا و هم در میان سیاست‌مدارن هر دو حزب، مواجه شد.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، تنها دو روز پس از اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استعفا داد. متیس در نامه استعفا خود ابراز امیدواری کرد که ترامپ وزیر دفاعی داشته باشد که با سیاست‌های او هماهنگ‌تر باشد.

اصلاحیه‌ای که روز پنجشنبه تصویب شد؛ در واقع به متن لایحه‌ جامعی اضافه خواهد شد که قرار است هفته آینده با موضوع امنیت در خاورمیانه به رای گذاشته شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More