شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سلیمانی خطاب به عراقی‌ها: ما در ایران می‌دانیم چگونه باید با تظاهرکنندگان برخورد کرد

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از دو مقام ارشد عراقی، بدون ذکر نام، نوشت که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در یک جلسه مخفیانه با نیروهای امنیتی عراق خطاب به آن‌ها گفته است: «ما در ایران می‌دانیم که چگونه باید با تظاهرکنندگان برخورد کرد. این اتفاق در ایران افتاد و ما آن را کنترل کردیم.»

آسوشیتد پرس روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه به نقل از منابع خود نوشت فردای آغاز تظاهرات‌ ضددولتی در عراق، سلیمانی شبانه عازم بغداد شد و  با یک هلیکوپتر خود را به محل جلسه مقام‌های ارشد امنیتی عراق، در منطقه سبز بغداد، رساند. به گفته منابع آسوشیتد پرس، اعضای حاضر در این جلسه امنیتی از حضور ناگهانی سلیمانی در میان خود شگفت‌زده شدند.

به نوشته آسوشیتد پرس، سفر ناگهانی و از پیش هماهنگ نشده سلیمانی به عراق، نشان از نگرانی رژیم ایران از اعتراض‌های ضددولتی در این کشور شیعی دارد. جایی که معترضان خواهان قطع نفوذ و مداخله ایران در سیاست‌های کشورشان هستند.

آسوشیتد پرس در ادامه گزارش خود به افزایش خشونت‌ها و سرکوب معترضان در عراق و همچنین حمله نیروهای وابسته به حزب‌الله، به معترضان لبنانی در بیروت اشاره کرد.

به نوشته آسوشیتد پرس روز بعد از سفر سلیمانی به بغداد، سرکوب معترضان در عراق گسترش یافت و تک‌تیراندازهایی ناشناس تظاهرکنندگان را هدف قرار دادند. به نوشته این خبرگزاری، سرکوب معترضان عراقی به اندازه‌ای شدید بود که تنها کمتر از یک هفته، ۱۵۰ تن در عراق کشته شدند.

آسوشیتد پرس در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به این نکته اشاره کرد که در دور تازه اعتراض‌ها در عراق، نیروهایی با لباس‌های سیاه، در حالی که چهره‌هایشان پوشیده بود، در صفی جلوتر از سربازان عراقی در برابر تظاهرکنندگان ایستاده بودند و به آن‌ها گاز اشک‌‌‌آور شلیک می‌کردند. مردم محلی به آسوشیتد پرس گفته‌اند که نمی‌دانند آن‌ها کی هستند. برخی می‌گوید این نیروها از ایران برای سرکوب تظاهرات و اعتراض‌ها آمده‌اند.

یک معترض ۳۵ ساله به آسوشیتد پرس گفت: «تمامی احزاب و جناح‌ها فاسد هستند و این مساله به ایران مربوط است. چرا که ایران از این موضوع استفاده می‌کند تا بتواند نظام آخوندی خود را به عراق صادر کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More