شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر بریتانیا در واشنگتن:ترامپ بی‌عرضه و سیاستش در قبال ایران ناکارآمد است

کیم داروک، سفیر بریتانیا در واشنگتن، در یادداشت‌های محرمانه خود دونالد ترامپ را «بی‌عرضه و ناکارآمد» توصیف کرده است. داروک سیاست‌های ترامپ در قبال ایران را هرج و مرج آمیز خوانده و با تردید در سخنان او درباره لغو حمله به ایران پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، تاکید کرده که ترامپ به دلیل نگرانی‌های انتخاباتی از ابتدا چنین انگیزه‌ای نداشت.

این توصیف‌های سفیر بریتانیا از شخصیت و سیاست‌های دونالد ترامپ، بخشی از تحلیل‌های محرمانه‌ای است که ‌‌کیم داروک، سفیر بریتانیا در واشنگتن، طی یادداشت‌های دیپلمایتک خود به وزارت خارجه بریتانیا ارائه کرده اما اکنون افشا و رسانه‌ای شده است.

کیم داروک، ۶۵ ساله، مشاور پیشین امنیت ملی بریتانیا، از دیپلمات‌های با سابقه این کشور است که از ابتدای سال ۲۰۱۶ سفیر بریتانیا در واشینگتن است.

سفیر بریتانیا در یادداشت‌هایی به ارزیابی و توصیف ترامپ و اطرافیانش پرداخته است اما اکنون این یادداشت‌ها به رسانه‌ها درز پیدا کرده است.

در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های کیم داروک که تاریخ ۲۲ ژوئن، کمتر از دو هفته پیش، را دارد سفیر بریتانیا در واشینگتن به شدت از سیاست خارجی عجیب و غیرعادی ترامپ درباره ایران انتقاد کرده و این سیاست‌ها را ناهماهنگ و پر هرج و مرج دانسته که سبب ایجاد ترس و وحشت از درگیری نظامی در‌ پایتخت‌ها شده است.

داروک همچنین در سخنان ترامپ مبنی بر اینکه او پس از سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی حملات موشکی علیه ایران را لغو کرده زیرا ۱۵۰ نفر کشته می‎شدند، تردید کرده است.

او گفته که ترامپ از ابتدا هم قصد و انگیزه‌ای برای این کار نداشت و بیشتر نگران این بوده وعده هایی در جریان کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ داده در انتخابات آینده گریبانگیرش شود.

یادداشت‌های سفیر بریتانیا پس از آن رسانه‌ای شده است که ترامپ چند هفته پیش سفری رسمی به لندن با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و ملکه الیزابت دیدار کرد.

سفیر بریتانیا در واشنگتن تاکید کرده است که دوره ریاست جمهوری ترامپ می تواند با سقوط و رسوایی به پایان برسد.

او تاکید کرده است که «ما باور نداریم که تیم ترامپ به سوی وضعیت نرمال حرکت کند و کمتر ناکارآمد یا کمتر غیرقابل پیشبینی شود.»

در یکی از یادداشت‌ها کیم داروچ اشاره کرده که ترامپ در جریان سفر ماه گذشته به لندن و دیدار با ملکه، متزلزل و بی‌کفایت بوده است.

او همچنین در یک یادداشت دیگر نوشته اخباری از هرج و مرج و درگیری در کاخ سفید که ترامپ آن را به عنوان خبر دروغ رد کرده، صحت دارد.

یک مقام وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به رسانه‌ای شدن یادداشت‌های سفیر بریتانیا در واشینگتن، گفت: «مردم بریتانیا انتظار دارند سفیران ما ارزیابی صادقانه و کاملی از کشور محل ماموریت خود ارائه کنند» اما نظر و ارزیابی سفرا لزوما نظرات دولت  بریتانیا نیست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More