شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر بریتانیا در تهران: به برجام متعهدیم

 

نیکلاس هاپتون، سفیر بریتانیا درتهران، در گفت‌وگوی مفصلی که با ایرنا داشته و این خبرگزاری آن‌را روز سه‌شنبه ۷ شهریور، منتشر کرده، نقطه نظرات خود در رابطه با برجام، روابط ایران با بریتانیا و تلاش‌های کشورش جهت تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان را مطرح کرده است.

سفیر بریتانیا از جمله درباره برجام با تاکید براین‌که کشورش کاملا به برجام متعهد و مصمم به گسترش روابط با دولت حسن روحانی است، گفت: «بی‌تردید توافق برجام گام مهمی بود که بر اساس آن موفق شدیم تعاملات مان را با ایران از سربگیریم و در این بازه زمانی سفارت بریتانیا را به‌ صورت کامل بازگشایی کنیم و از طریق همکاری نزدیک با دولت ایران و بخش‌های تجاری روابط مان را گسترش دهیم. من پیشرفت‌های صورت گرفته دراین زمینه را مثبت ارزیابی می‌کنم و به نظرم در مسیر درستی گام برمی‌داریم.»

او درخصوص موضع تند ایالات متحده نسبت به برجام و اینکه آیا بریتانیا قادر خواهد بود به آمریکا درخصوص حمایت از برجام پیام دیپلماتیک مهمی ارسال کند، گفت: «من قادر نیستم که ازجانب دولت آمریکا سخن بگویم اما دولت بریتانیا کاملاً به برجام و موفقیت در اجرای آن پایبند است. ما با شرکای خود و ایران تمام تلاش خود را می‌کنیم تا برجام به موفقیت برسد و شرکای خود را به حرکت در این مسیر دعوت می‌کنیم.» وی افزود: «بریتانیا یک کشور مستقل است و برای خودش تصمیم می گیرد. البته ما با شرکای خود در صورت لزوم همکاری می کنیم اما در نهایت دولت بریتانیا به صورت مستقل برای این کشور تصمیم گیری می کند.»
 

  • تلاش می‌کنیم تا بانک‌ها تعاملات خود را با بانک‌های ایرانی افزایش دهند

سفیر بریتانیا در تهران درباره اقدامات کشورش درباره رفع موانع بانکی و تسهیل روابط میان بانک‌های ایرانی و بریتانیایی نیز تصریح کرد: «گسترش ارتباطات تجاری میان ایران و جامعه اقتصاد جهانی بخش مهمی از اجرای برجام و در راستای برقراری ثبات در منطقه و ایجاد اعتماد در رابطه تجاری میان ایران و شرکای بین‌المللی‌اش ازجمله بریتانیا به شمار می‌رود. طبیعتاً خدمات بانکی و مالی برای عملکرد مؤثرفعالیت‌های تجاری مورد نیاز است. تصمیم‌گیری در رابطه با ارائه خدمات مالی منوط به نظر این مؤسسات است وازاین‌رو، دولت بریتانیا و سایر دولت‌های اروپایی نفوذ قابل‌توجهی بر این تصمیمات ندارند. درهمین حال، دولت من آگاه است که در این زمینه بایستی پیشرفت‌هایی صورت گیرد و سطح اعتماد بانک‌ها و مؤسسات مالی در رابطه با همکاری‌های تجاری با ایران گسترش یابد تا موفقیت برجام را فراهم سازد. به همین سبب، ما از طریق گفت‌وگو با بانک‌ها و سایر مؤسسات در حوزه خدمات مالی تلاش می‌کنیم تا تعاملات خود را با ایران افزایش دهند.»

 

  • همکاری‌های تجاری با سرعتی که تمایل داریم حرکت نمی کند

سفیر بریتانیا در تهران در ادامه درباره روند کند تعاملات تجاری این کشور با ایران در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی تصریح کرد: «دولت بریتانیا به مدت ۴سال در ایران سفارت‌خانه نداشت و برخی از شرکای اروپایی ما، حتی در دورانی که ایران تحریم بود و کار تجاری در بسیاری از بخش‌ها دشوار بود، حضور داشتند. با این حال به نظر من، ما در حوزه تجاری طی ۲سال گذشته که به ایران بازگشته‌ایم، پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم. داده‌های آماری در همین رابطه نشان می‌دهد.»

 

  • دیدگاه مشترکی درباره مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه با ایران نداریم

نیکلاس هاپتون در این مصاحبه به زمینه‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم و بخصوص داعش نیز اشاره کرد و گفت: «بی‌تردید ایران و بریتانیا در زمینه‌ی تروریسم و لزوم مبارزه با آن (به‌ویژه داعش) تجربه مشترکی دارند، ازاین‌رو درک مشترکی در رابطه با چالش‌ها و لزوم مبارزه با تروریسم وجود دارد. با این حال در سیاست‌های منطقه‌ای، به‌طور مشخص در رابطه با ارزیابی ایران نسبت به رژیم سوریه و تحولات در این کشور، دیدگاه ما با ایران مشترک نیست.»

 

  • نسبت به بحران یمن ملاحظاتی داریم

سفیر بریتانیا در تهران درباره مواضع کشورش درخصوص بحران یمن نیز توضیح داد: «ما نسبت به نقش ایران در سایر مناطقی که دچار تنش هستند، مانند یمن که به نظر من برای بهبود وضعیت بحران انسانی به نفع مردم این کشور بایستی حل‌وفصل سیاسی صورت گیرد، ملاحظاتی داریم. اما من امیدوارم که از طریق افزایش گفت‌وگو‌ها و تعاملات میان مقامات بریتانیا و ایران، درک متقابل میان دو طرف افزایش یابد و ما بتوانیم در راستای برقراری صلح و آرامش در تمامی این مناطق گام برداریم.»

او افزود: «دولت بریتانیا از گذار سیاسی در یمن به‌صورت مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. ما خواستار آن هستیم که تحولات یمن تحت نظر سازمان ملل متحد صورت گیرد و در این رابطه، دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نقش مهمی در این رابطه دارند. ما با آن‌ها همکاری نزدیکی داشته‌ایم تا به راه‌حل مسالمت‌آمیز و سیاسی دست پیدا کنیم.»
 

  • به‌صورت تدریجی صدور روادید در تهران را افزایش می‌دهیم

نیکلاس هاپتون در ادامه‌ به مشکلات اخذ ویزا و تلاش دولتش برای رفع آن اشاره کرد و گفت: «زمانی که سفارت بریتانیا برای ۴سال تا اوت ۲۰۱۵ تعطیل بود، ما در ایران خدمات ویزا ارائه نمی‌دادیم؛ از این ‌رو ایرانیان قادر بودند تا از طریق مراجعه به سایر مراکز صدور ویزا در منطقه، مانند دوبی و یا استانبول برای اخذ ویزای انگلیس اقدام کنند. در فوریه سال ۲۰۱۶ ما مرکز صدور ویزا در ایران را بازگشایی کردیم و هفته‌ای ۱۵۰ نوبت برای اخذ ویزا توسط ایرانیان مشخص کردیم. البته این رقم بسیار کمی در قیاس آنچه ما در گذشته و قبل از تعطیل شدن سفارت بریتانیا در سال ۲۰۱۱ ارائه می‌دادیم به شمار می‌رود. اکنون، برای اینکه دوباره خدمات صدور ویزا گسترش یابد و ما قادر باشیم تا به ‌صورت کامل آن را راه‌اندازی کنیم بایستی هر دو طرف با یکدیگر همکاری کنند. من اطمینان دارم که باگذشت زمان می توانیم تا به‌صورت تدریجی تعداد صدور روادید در تهران را که به توسعه روابط میان دو کشور کمک می‌کند، افزایش دهیم.»

 

 

روبط ایران و بریتانیا طی دهه‌های اخیر افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرده است. ۸‌آذرماه ۱۳۹۰ حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران روابط و مناسبات دو کشور را به پایین‌ترین سطح رساند. پس از این حمله، بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات‎‌های خود را به لندن فراخواند و دیپلمات‌های ایرانی را از بریتانیا اخراج کرد. شورای امنیت سازمان ملل هم این حمله را محکوم کرد.  پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، دو کشور با انتصاب کاردار غیرمقیم در تهران و لندن، روابط خود را گام‌به‌گام بهبود دادند. اول شهریورماه ۹۴ فیلیپ هاموند، وزیرخارجه وقت بریتانیا به تهران سفر کرد و رسما سفارت کشورش را بازگشایی کرد. هم‌زمان سفارت ایران در لندن هم کار خود را از سر گرفت.
بریتانیا پس از توافق برجام تلاش کرده تا روابط خود را با تهران بهبود ببخشد، با این حال موانعی از جمله سیاست‌های ایران در منطقه ومشکلات موجود برسر راه مبادلات بانک‌های ایران با بانک‌های جهانی پس از برجام، ارتقای کامل مناسبات دو کشور را با موانعی روبرو ساخته است. با این حال آذرماه ۹۵ بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنرانی خود در اندیشکده «چتم هاوس» مستقر در لندن درباره سیاست خارجی این کشور، تاکید کرد: «بریتانیا از تقویت تجارت با ایران حمایت می‌کند و تلاش برای برقراری روابط جدید اقتصادی با ایران در صدر سیاست‌های ما در آسیا قرار دارد.»    
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More