شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران؛ گفتگوی تلفنی مکرون و روحانی

 

ژان-ایو لو دریان، وزیرخارجه فرانسه، طی سفری رسمی به تهران در روز یک‌شنبه ۱۳ اسفند با مقامات ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، لو دریان در این سفر دو روزه قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، و محمدجواد ظریف، وزیرخارجه، دیدار کرده و با آنها درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفتگو کند.

در عین حال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در گفتگویی تلفنی  با حسن روحانی از او خواسته است تا حکومت سوریه را برای پایان دادن به حملات در منطقه غوطه شرقی تحت فشار قرار دهد.

لو دریان روز سه‌شنبه ۱ اسفند، در جمع نمایندگان پارلمان فرانسه گفته بود که اگر درباره غوطه شرقی اقدامی نکنیم، با یک «فاجعه انسانی» در سوریه مواجه خواهیم شد.

مقامات فرانسه طی ماه‌های اخیر به طور علنی درباره فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرده‌ و به مخالفت با آن پرداخته‌اند.    

بهرام قاسمی روز شنبه ۱۲ اسفند با انتقاد از موضع فرانسه درباره برنامه موشکی ایران گفت که «موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که به ما بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم، مگر ما به فرانسه می‌گوییم چگونه از خودش دفاع کند».

همچنین علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، به مواضع فرانسه واکنش نشان داده و تصریح کرده است که «هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. فرانسه هم بی‌جهت ادعایی نکند که از عهده آن بر نمی‌آید».    

انتظار می‌رود وزیر خارجه فرانسه در سفر به ایران، نمایشگاه «لوور در تهران» را نیز که در موزه ملی برگزار خواهد شد افتتاح کند.  

فرانسه دومین شریک تجاری ایران در اروپا در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵-۱۳۹۶) بود و میزان تجارت دو طرف در این سال تقریبا به ۴ میلیارد یورو رسید.

 

گفتگوی ایران اینترنشنال با میثم بهروش برای تحلیل بیشتر سفر ژان-ایو لو دریان، وزیرخارجه فرانسه، به ایران: 

 

 

  • وزیر امور خارجه فرانسه برای سفری دو روزه وارد تهران شد.

 ژان ایو لودریان قرار است با رئیس‌جمهوری، وزیر امورخارجه ، رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کند. به گفته‌ی وزارت خارجه فرانسه، توافق هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، سه موضوع اصلی این گفتگوها خواهد بود. 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More