شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر نخست‌وزیر ترکیه به افغانستان با محوریت گسترش روابط

 

بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، صبح روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه، برای دیداری یک‌روزه وارد کابل، پایتخت افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ییلدریم صبح روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه، در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی، مورد استقبال واعظ احمد برمک، وزیر کشور افغانستان و  اوزان آرطغرل، سفیر ترکیه در کابل قرار گرفت.

در این سفر که هدف از آن گسترش، روابط دوجانبه اعلام شده، هاکان چاووش‌اوغلو، معاون ییلدریم، نعمان کورتولموش، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و چند تن دیگر از اعضای کابینه، نخست‌وزیر ترکیه را همراهی کردند.

قرار است ییلدریم با اشرف‌غنی، رئیس‌ جمهوری افغانستان، دیدار و گفت‌‌وگو کند و همچنین دیداری نیز پشت درهای بسته، با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان داشته باشد.

 

ییلدریم و اشرف‌غنی

 

رئیس جمهوری افغانستان نیز در سال ۹۴ به ترکیه سفر کرده و دیدار و گفت‌وگوهایی با مقامات دولت آنکارا انجام داده بود.

هیأت تُرک در ادامه سفر خود به افغانستان، به مقر نظامی ترکیه در آن کشور خواهد رفت تا ضمن بازدید از سربازان ترکیه، مسجدی را که به نام بُولنت آیدین، افسر ارشد کشته‌شده، ساخته شده است، افتتاح کند. افسران ترکیه در افغانستان به‌عنوان بخشی از نیروهای ائتلاف بین‌المللی، در حال آموزش نیروهای افغانستان‌اند.

این سفر درحالی انجام می‌شود که وزارت کشور ترکیه، روز شنبه ۱۸ فروردین، اعلام کرد که طی روزهای آتی، ۶۰۰ پناهجوی افغانستانی را به کابل بازخواهد گرداند. دولت ترکیه اعلام کرده است که تصمیم به اخراج این پناهجویان، به دلایل امنیتی اتخاذ شده است.

دولت ترکیه در یک دهه اخیر، سعی کرده تا روابط خود را با کابل افزایش دهد. ازبک‌ها و هزاره‌های افغانستان، علاقه زیادی نسبت‌به ترکیه از خود نشان می‌دهند و آنکارا نیز با گسترش روابط فرهنگی و آموزشی، جوانان تحصیل‌کرده این گروه‌های قومی را مورد توجه ویژه قرار داده است.

مسائل امنیتی و نیز روابط خوب ترکیه با پاکستان، آن کشور را در جایگاه خوبی برای برقراری رابطه بیشتر با کابل قرار داده است. مقامات ترکیه و افغانستان در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ به ابتکار آنکارا، برای حل اختلاف پاکستان و افغانستان بر سر موضوع حمایت احتمالی پاکستان از طالبان در افغانستان، ۸ نشست برگزار کردند. ترکیه همواره گفته است که به‌دنبال ایجاد صلح پایدار در افغانستان است؛ نیتی که ظاهراً ازسوی مقامات افغانستان به فال نیک گرفته شده است.

 

0:00
بخشی از نشست خبری نخست‌وزیر ترکیه و رییس اجرایی دولت افغانستان
0:00
گفت‌و‌گو با داوود ناجی در‌باره دیدا نخست وزیر ترکیه و رییس اجرایی دولت افغانستان در کابل
0:00
گفت‌و‌گو با سلطان فیضی در‌باره دیدار نخست وزیر ترکیه و رییس اجرایی دولت افغانستان در کابل
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More