شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«دیدار محرمانه نتانیاهو با بن سلمان»؛ عربستان تکذیب کرد، یک وزیر اسرائیلی تایید

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره «سفر محرمانه» نخست وزیر اسرائیل به عربستان سعودی و دیدار او با ولیعهد عربستان، وزیر خارجه سعودی این گزارش‌ها را تکذیب کرد، وزیر آموزش اسرائیل آن را تایید کرد و وزیر خارجه اسرائیل درز دادن چنین خبری را «غیرمسئولانه» خواند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با تکذیب گزارش‌های منتشرشده درباره دیدار بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، در توییترش نوشت: در این جلسه فقط مقام‌های آمریکایی و سعودی حضور داشتند.

از سوی دیگر بنی گنتس، وزیر دفاع این کشور، گفته است درز دادن خبر سفر نتانیاهو به عربستان اقدام غیرمسئولانه‌ای بود.

ساعاتی پیش‌ از آن یووا گلانت، وزیر آموزش اسرائیل، در گفت‌وگو با رادیو ارتش این کشور گزارش رسانه‌ها را تایید کرده و سفر نتانیاهو به عربستان را دارای «دستاوردی شگفت‌انگیز» خوانده بود.

همزمان روزنامه گاردین گزارش داده است بنی گنتس و گبی اشکنازی، وزیران دفاع و خارجه اسرائیل، درباره سفر نتانیاهو به عربستان «بی‌خبر نگاه داشته شده بودند».

«سفر محرمانه» نتانیاهو به عربستان سعودی و دیدار سه‌جانبه با بن سلمان و پمپئو را روز دوشنبه رسانه‌های اسرائیل گزارش کردند.

به نوشته روزنامه‌های «ها آرتص» و «جروزالم‌ پست»، نتانیاهو شامگاه یکشنبه در سفری چندساعته به شهر نیوم در نزدیکی جده رفت و در آنجا با وزیر خارجه آمریکا و ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، در این جلسه یوسی کوهن،‌ رییس موساد، نیز حاضر بود.

ساعتی بعد از انتشار این خبر، یووا گلانت، وزیر آموزش اسرائیل، به رادیو ارتش این کشور گفت انجام شدن این سفر به صورت اعلام‌شده در رسانه‌ها به خاطر «اهمیت فراوان» آن بود و غیررسمی بودن آن هم همین دلیل را داشت «هرچند الان با اظهار نظر من، دیگر نیمه‌رسمی است.»

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل تاکنون از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرده است.

همچنین وب‌سایت‌های ردیابی پروازها نیز گزارش داده‌اند شامگاه یکشنبه یک هواپیمای اسرائیلی «که پیش از این حامل مقام‌های ارشد این کشور بود» به عربستان رفت، حدود دو ساعت در آنجا ماند و نیمه‌شب به اسرائیل بازگشت.

به نوشته هاآرتص، این سفر با همان هواپیمایی صورت گرفت که نتانیاهو با آن به روسیه رفت تا با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور آن کشور، دیدار کند.

بنابر همین گزارش، سفر اخیر او به کاخ سفید برای امضای توافق عادی‌سازی روابط نیز با همین هواپیما انجام شده بود.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که موضوع این دیدار می‌تواند مربوط به ایران یا توافق عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو باشد.

همچنین دنی یاتوم، رییس سابق موساد، نیز در توییترش نوشت: «نشانه‌های فزاینده‌ای درباره نزدیكی دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد.»

پیش از این نیز اسرائیل با وساطت دولت آمریکا با امارات متحده عربی و ‌بحرین توافق عادی‌سازی روابط امضا کرده است. 

به تازگی فیصل بن فرحان،‌ وزیر خارجه عربستان سعودی، گفته بود کشورش مدت‌هاست از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کند، اما «یک اتفاق مهم نخست باید بیفتد: توافق صلح دائم و کامل میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان.»

با وجود عدم تمایل ریاض به امضای توافق صلح تا زمان حل مساله فلسطین،‌ این کشور اجازه داده پروازهای اسرائیل به کشورهای همسایه‌اش پس از توافق‌های اخیر با بحرین و امارات از آسمان کشورش صورت گیرد.

انتشار خبرهای مربوط به «سفر محرمانه» نتانیاهو به عربستان همزمان با سفر منطقه‌ای مایک پمپئو به خاورمیانه صورت می‌گیرد. 

یکی از محورهای گفت‌وگوهای پمپئو در این سفر موضوع ایران بوده و او بر سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه تهران به عنوان «تهدید اصلی در منطقه» تاکید کرده است.

او همزمان با الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بر ادامه تحریم‌ها و تلاش برای کاهش حضور منطقه‌ای ایران تاکید کرده‌اند. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More