شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر رییس مجلس‌ عراق به تهران برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن

محمد الحلبوسی،‌ رییس مجلس عراق،‌ طی ماموریتی از سوی نخست‌وزیر عراق برای ارایه پیشنهاد میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش بغداد نیوز، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق،‌ رییس مجلس این کشور را مامور کرده تا برای ارسال پیام آمادگی عراق برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا به تهران سفر کند.

بنا بر این گزارش،‌ سفر الحلبوسی در دو روز آینده اتفاق خواهد افتاد.   

بنا به اطلاعاتی که از سوی یک مقام حکومتی عراق در اختیار پایگاه خبری الحل‌ قرار گرفته، انتخاب رییس مجلس این کشور به عنوان حامل این پیام به دلیل ارتباطات نزدیک او با جمهوری اسلامی ایران و به خصوص اتحاد او با ائتلاف فاتح صورت گرفته است.

سه‌شنبه ۳۱ خردادماه، نخست وزیر عراق آمادگی کشورش برای اتحاذ تصمیم میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن را تایید کرده بود. عبدالمهدی همچنین اشاره کرده بود که یک هیات دیپلماتیک را نیز برای میانجی‌گری به واشنگتن خواهد فرستاد.

روز گذشته،‌ محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری ایران درباره خبر سفرهای دیپلماتیک مقامات عراق به ایران برای میانجی‌گری، ضمن تایید آن گفته بود:‌ «روابط تهران و بغداد بسیار نزدیک است، ما که نمی‌گوییم که نفرستند، حتما می‌آیند حرف آنها را هم می‌‌شنویم، اما مهم این است که ما درباره پیشنهاد آنها چه تصمیمی می‌گیریم.»

 

 اعلام آمادگی عمان برای میانجی‌گری

انتشار خبر سفر رییس مجلس عراق به تهران تنها دو روز پس از سفر غیرمنتظره یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان،‌ به ایران و دیدار او با محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه ایران،‌ صورت می‌گیرد. در این زمینه نیز اخباری از امکان میانجی‌گری این کشور منتشر شده بود.

محمود واعظی، چهارشنبه ۱ خردادماه،‌ سفر بن‌علوی را تنها برای هدف مذاکره پیرامون مسایل منطقه‌ای خوانده و به میانجی‌گری «بی‌ارتباط» دانسته بود.

با این حال،‌ سخنگوی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران سفر هیات‌های دیپلماتیک برای میانجی‌گری به ایران را تایید کرد.

در همین زمینه رسانه‌ها خبر دادند که وزیر خارجه عمان نیز پس از سفر خود به ایران در پاسخ به خبرنگار بی‌‌بی‌سی اعلام کرده بود که کشورش نگران تنش‌ها در منطقه است و تلاش می‌کند با کمک دیگران تنش فعلی را مهار کند.

هرچند در پاسخ به سوالی درباره نقش میانجی‌گری عمان، بن علوی گفت: «آن‌طور که شما فکر می‌کنید ما نقش میانجی‌گری نداریم.»

پس از حمله راکتی شامگاه یکشنبه ۲۹ اردیبهشت در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز شهر بغداد و تحلیل‌ها پیرامون افزایش احتمال تقابل نظامی بین تهران و واشنگتن، کشورهای عمان و عراق تحرکات خود برای کاهش تنش و میانجی‌گری دیپلماتیک بین این دو کشور را افزایش داده‌اند.  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More