شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر روحانی به آذربایجان و تاکید بر حل سیاسی مشکل قره‌با‌غ

 

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری مشترک با همتای آذربایجانی خود گفت که برای حل مشکل قره‌باغ، جغرافیای منطقه نباید تغییر کند.

حسن روحانی که طی یک سفر رسمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، روز چهارشنبه ۸ فروردین‌ماه، در کاخ ریاست‌جمهوری باکو، مورد استقبال الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان قرار گرفت. در پی این دیدار، هشت سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روحانی در نشست خبری مشترک با الهام علی‌اف، رییس‌ جمهوری آذربایجان، ضمن تأکید بر حل‌وفصل سیاسی بحران قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان، افزود: «معتقدیم تمامیت ارضی کشورها و جغرافیای منطقه نباید تغییر کند و اصول بین‌المللی باید وسیله‌ای برای حل‌وفصل مسائل باشد».

روحانی همچنین ضمن تبریک عید نوروز به ملت آذربایجان تصریح کرد همواره پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی برای همکاری دو کشور وجود داشته است که استفاده از آن‌ها، نیازمند اعتماد متقابل دو دولت بود و امروز عملیاتی شد. او افزود: «اسناد همکاری دو کشور ایران و آذربایجان در زمینه تکمیل کریدور شمال-جنوب، موجب می‌شود که آب‌های جنوب ایران و آب‌های خلیج‌فارس و اقیانوس هند، ازطریق جاده و راه‌آهن به قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و همچنین اروپای شمالی و شرقی متصل شود».

روحانی با اشاره به این‌که ایران و آذربایجان در دریای خزر منافع مشترک بسیار زیادی دارند، گفت که دو کشور باید بتوانند با همکاری‌های علمی، اقتصادی، فنی، تجاری و همکاری در زمینه کشتی‌رانی، ماهی‌گیری و گردش‌گری، حداکثر استفاده را از این دریا ببرند.

روحانی همچنین گفت اسنادی که امضا شده، برای استفاده مشترک از مخازن و معادن دریای خزر است و خبر داد که همکاری دو کشور در زمینه سوآپ نفت (معاوضه نفت) گسترش خواهد یافت.

به گفته روحانی، در زمینه گردشگری گام‌های خوبی برداشته شده و «امروز شاهدیم که صدهاهزار نفر از مردم دو کشور، به کشورهای یکدیگر رفت‌وآمد می‌کنند».

روحانی پیش از آذربایجان، به ترکمنستان رفته بود؛ جایی که دو کشور، سیزده سند همکاری امضا کردند. در بیانیه رسانه‌ای مشترک ایران و ترکمنستان که روز سه‌شنبه ۷ فروردین‌ماه در حضور رؤسای جمهوری دو کشور قرا‌ئت شد، از «رشد افراط‌ گرایی و تروریسم» در منطقه ابراز نگرانی شده بود و بر اهمیت همکاری‌ میان کشورها در مبارزه با این پدیده در چارچوب قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد، از جمله «ابتکار حسن روحانی، تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» که ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ به‌عنوان قطع‌نامه‌ای در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل  به تصویب رسیده است»، تأکید شده بود.

روز پنج‌شنبه ۹ فروردین‌ماه، کارخانه خودورسازی مشترک ایران و آذربایجان با ظرفیت ۱۰۰۰۰ خودرو با حضور حسن روحانی افتتاح شد. رئیس‌جمهور ایران  پس از بازگشت از سفر سه روزه به کشورهای ترکمنستان و آذربایجان در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از دستاوردهای این سفرها، آنها را نخستین سفر خارجی در سال ۱۳۹۷ دانست به تعبیر او که «در مسیر دیپلماسی با همسایگان‌مان» و «دیپلماسی نوروزی» انجام شد.

 

گزارشی در این باره از مریم مقدم 

 

 

 

گفتگو با میثم بادامچی در مورد سفر روحانی به جمهوری آذربایجان:

 

 

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More