شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق؛ پاپ مردم را به پرهیز از خشونت و فرقه‌گرایی فراخواند

 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سفر خود به عراق و طی دیدار با برهم صالح، رییس‌ جمهوری این کشور، مردم عراق را به پرهیز از خشونت نظامی، فرقه‌گرایی و خویشاوندکشی فراخواند. 

او روز جمعه ۱۵ اسفند در سخنانی در کاخ ریاست‌جمهوری عراق گفت: «جنگ، تروریسم و منازعات فرقه‌ای عراق را از همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب و اقوام گوناگون بازداشته است.»

به گزارش رویترز، پاپ از منفعت‌طلبی حزبی و خارجی که به بی‌ثباتی عراق انجامیده، انتقاد کرد و گفت مردم عادی بیش از همه از این‌دست سودجویی‌ها آسیب دیده‌اند.

پاپ فرانسیس که برای سفری چهار روزه و طی تدابیر امنیتی ویژه راهی عراق شده بود، در هواپیما به خبرنگاران گفت که برای دیداری «نمادین» از «سرزمینی رنج‌دیده» به عراق می‌رود.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و نمایندگان جامعه مسیحیان عراق نیز در بدو ورود پاپ به این کشور، به پیشواز او در فرودگاه بغداد رفتند. جمعیت انبوهی گرداگرد فرودگاه بغداد برای استقبال از رهبر کاتولیک‌های جهان حضور داشتند.

سفر پاپ به عراق از جهات گوناگونی حائز اهمیت است. این نخستین بار است که یک رهبر کلیسای کاتولیک جهان به عراق سفر می‌کند؛ کشوری که اقلیت مسیحی آن طی دهه‌های اخیر هدف آزار داعش و القاعده و هم‌اکنون تحت ارعاب شبه‌نظامیان شیعی‌اند و بسیاری از آنان از خانه‌شان رانده شده‌اند. 

او قرار است در این سفر از کلیسای کاتولیک سیده‌النجاه در بغداد، محل قتل‌عام دست‌کم ۵۵ مسیحی در سال ۲۰۱۰ به‌دست نیروهای القاعده نیز دیدار کند. او در کلیسای بغداد مراسم عشای ربانی برگزار خواهد کرد.

نکته دیگر سفر پاپ این است که او روز شنبه و در دیداری بی‌سابقه، به خانه آیت‌الله سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعه، در نجف می‌رود.

سفر پاپ فرانسیس ۸۴ ساله به عراق، به‌دلیل شیوع همه‌گیری کوویدـ۱۹ و در میانه راکت‌پرانی و انفجارهای انتحاری اخیر در این کشور، پرمخاطره‌ترین سفر او از زمان رسیدن او به مقام رهبری کاتولیک‌های جهان به شمار می‌رود.

در تازه‌ترین حملات، چهارشنبه بیش از ده موشک به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد.

پاپ پیش از فرود هواپیمایش در فرودگاه بغداد به خبرنگاران گفت خوشحال است که در جریان همه‌گیری کرونا موفق به سفر این شده است. سفر پاپ به عراق نخستین سفر او به خارج از ایتالیا از آبان ۱۳۹۸ است.   

مقام‌های مسئول امنیت پاپ به خبرنگاران گفته‌اند علی‌رغم علاقه او به استفاده از خودروهای ساده، رهبر کاتولیک‌های جهان مجبور به استفاده از یک خودروی ضد گلوله در جریان این سفر است.

بسیاری از مردم عراق به این سفر خوش‌بین هستند و آن را موجب تقرب ادیان و آغازگر نگاهی تازه می‌‎دانند.   

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More