شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر ترامپ به هند، در بحبوحه مناقشات تجاری

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، عازم هند است تا در سفری که انتظار می رود با استقبالی تاریخی همراه باشد، تنش‌های تجاری دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را با مقامات دهلی نو به بحث بگذارد.

مراسم استقبال روز دوشنبه به همراه یک رژه عظیم در تاج محل و ضیافت شام برگزار می‌شود.

در این مراسم که «ناماسته ترامپ» یا «احترام به ترامپ» نام دارد، رییس جمهور ایالات متحده در کنار نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برای جمعیتی بالغ بر صد هزار نفر سخنرانی خواهد کرد.  

ده‌ها هزار نفر هم در مسیر حرکت خودروی ترامپ در خیابان از او استقبال خواهند کرد.

ترامپ پیش از عزیمتش به هند، در کنفرانس خبری در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «برخی می‌گویند این بزرگ‌ترین مراسمی خواهد بود که آنها تا کنون در هند برگزار کرده‌اند. این چیزی است که نخست وزیر [ هند]به من گفت.»

رییس جمهور آمریکا از چند روز قبل از سفرش تلاش کرده بود تا انتظارات مرتبط با توافق بر سر پایان مناقشه تجاری با دهلی نو را تعدیل کند.

او در سی ام بهمن به خبرنگاران گفته بود: «ما می‌توانیم در هند به یک توافق تجاری برسیم. اما من در واقع چنین توافقی را برای بعد نگه خواهم داشت. ما در حال تهیه یک توافق تجاری بسیار بزرگ با هند هستیم و به این توافق خواهیم رسید. نمی‌دانم که چنین اتفاقی پیش از انتخابات صورت بگیرد، اما توافق بسیار بزرگی با هند خواهیم داشت.»

اختلافات تجاری دو کشور زمانی آغاز شد که آمریکا تعرفه های بالاتری را بر واردات آلومینیوم و فولاد هند وضع کرد. هند هم به‌عنوان تلافی بر تعدادی از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال کرد.

به گفته مقامات دولت ترامپ، آمریکا پیش از هر توافقی به‌دنبال کسب تعدادی موافقت‌ها از سوی هند است و توپ هم اکنون در زمین هندی هاست.

اگرچه مقامات آمریکایی روابط تجاری با هند را بسیار حیاتی ارزیابی می‌کنند، اما دو نفر از بلندپایه ترین چهره های اقتصادی دولت، یعنی وزیر خزانه داری استیون منوچین و نماینده تجاری آمریکا رابرت لایتزر، در این سفر ترامپ را همراهی نمی‌کنند.

یکی دیگر از ابعاد سفر رییس جمهور آمریکا، مناقشه کشمیر است. ترامپ بارها تمایل خود را جهت میانجی‌گری میان پاکستان و هند بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر اعلام کرده است.

با این وجود، اگرچه پاکستان از این میانجی‌گری استقبال کرده، اما هند به این پیشنهاد توجهی نکرده و ترجیح می‌دهد حل مناقشه کشمیر را در حد یک مساله دوجانبه با پاکستان نگه دارد.

مناقشات تجاری با چین موضوع دیگری است که اگرچه در دستور کار رسمی این سفر قرار ندارد، اما انتظار می رود بخش مهمی از مذاکرات غیر علنی را به خود اختصاص دهد. ناظران معتقدند آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف تجاری با هند است تا در برابر قدرت رو به رشد اقتصاد چین بایستد.

 انتظار می رود حاصل سفر ترامپ به هند اعلام برخی توافقات همکاری نظامی میان دو کشور باشد که از آن جمله می‌توان به فروش تسلیحات به دهلی نو اشاره کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More