شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفرهای مرتبط با تحریم؛ از سئول تا آنکارا

 

در حالی که حدود دو هفته به آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی مانده، یک هیات از کره‌جنوبی به واشنگتن سفر کرده تا درباره معافیت این کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران مذاکره کند. هم‌زمان یک هیات آمریکایی به ترکیه سفر کرده تا درباره تحریم‌ها علیه ایران با مقام‌های این کشور مذاکره کند.

سفر هیات کره‌جنوبی به واشنگتن در حالی انجام می‌شود که دو طرف پیش ازاین نیز در این‌باره گفت‌وگو کرده‌اند. کره‌جنوبی امیدوار است همانند دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما شامل معافیت‌هایی برای خرید نفت ایران شود.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد و اعلام کرد قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال کند. تحریم‌هایی که در دو نوبت - ۱۳ مرداد و ۱۳ آبان - آغاز خواهند شد. هدف این تحریم‌ها رساندن فروش نفت ایران به صفر اعلام شده است. بخش اول دور جدید تحریم‌ها تجارت خودرو و فلزات و بخش دوم معاملات نفتی و بانکی با ایران را در برمی‌گیرد.

مساله تحریم‌ها علیه ایران همچنین باعث سفر هیاتی دیپلماتیک از آمریکا به ترکیه شده است. براساس اعلام مقام‌های ترک، یکی از اهداف سفر هیات آمریکایی گفت‌وگو درباره تحریم‌ها علیه ایران است.

پیش از این مارک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، اعلام کرده بود که این کشور خواهان متوقف شدن صادرات و فروش نفت ایران است، اما پیش‌بینی کرده بود که تعداد کمی از کشورها نزد آمریکایی خواهند رفت و خواهان چنین معافیتی خواهند شد. او افزوده بود که «این درخواست‌ها را در نظر خواهند گرفت».

آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند با افزایش تولید نفت، مانع وارد شوک به بازار نفت پس از تحریم خرید نفت ایران شوند. عربستان سعودی اعلام کرده است که طبق خواسته رئیس جمهوری آمریکا تولید نفت خام خود را روزانه دو میلیون بشکه افزایش خواهد داد.

پیش از این ژاپن هم اعلام کرده بود که برای برخورداری از معافیت از تحریم‌های مفتی علیه ایران، با آمریکا گفت‌وگو می‌کند.

ایران از صادرکنندگان عمده نفت خام به ژاپن و تعداد دیگری از کشورهای آسیایی به خصوص چین، هند و کره جنوبی است. در دوره تحریم‌های پیشین که با اجرایی شدن برجام در اول سال ٢٠١٦ معلق شد، آمریکا به تعدادی از کشورهای آسیایی معافیت از تحریم نفتی داد.

گفت‌وگو با حسین آقایی، پژوهشگر روابط بین الملل، درباره سفر مقامات آمریکا به ترکیه
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More