شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرویس امنیت ملی ارمنستان از سوءقصد به نخست‌وزیری این کشور جلوگیری کرد

سرویس امنیت ملی ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که از توطئه سوءقصد به نیکول پاشینیان، نخست‌وزیری این کشور و به دست گرفتن قدرت توسط گروهی از مقامات پیشین جلوگیری کرده است.

به گزارش رویترز، نیکول پاشینیان از روز سه‌شنبه تحت فشار هزاران نفر از تظاهرکنندگان معترضی قرار گرفت که خواستار استعفای او به دلیل امضای قرارداد آتش‌بس با آذربایجان در جنگ قره‌باغ شده‌اند.

سرویس امنیت ملی ارمنستان خبر داد که آرتور وانتسیان، رییس سابق این سازمان، هرام بغداساریان، رییس سابق فراکسیون پارلمانی حزب جمهوری‌خواه و آشوت میناسیان یک سرباز داوطلب جنگ، دستگیر شده‌اند.

این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد: «مظنونان قصد داشتند به صورت غیرقانونی با قتل نخست‌وزیر قدرت را تصاحب کنند و حتی از پیش نامزدهای بالقوه برای جایگزینی وی مورد بحث قرار گرفته بود.»

پاشینیان پیشتر گفته بود که برای جلوگیری از شکست‌های بیشتر چاره‌ای جز امضای توافقنامه ندارد. او گفت كه مسئولیت شخصی این عقب‌نشینی‌ها را بر عهده می‌گیرد، اما درخواست كناره گیری را رد كرد.

رویترز در گزارشی دیگر همچنین خبر داد که ارامنه قبل از تحویل روستایی به آذربایجان، خانه‌های خود را آتش زدند.

بر اساس این گزارش، به دنبال توافق صلحی که پس از شش هفته جنگ بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ و اطراف آن اتفاق افتاد، ارامنه قبل از بازگرداندن سرزمین‌های مورد توافق به آذربایجان، به سیاست زمین سوخته متوسل شده‌اند.

روستای چارکتار از جمله روستاهایی است که خانه‌هایش در آتش سوخت و همچنین دهکده‌ای کوچک در منطقه کالباجار آذربایجان است که با قره‌باغ هم مرز است.

آرسن ۳۵ ساله بدون ذکر نام خانوادگی‌اش، گفت که او و دیگر رامنی‌ها حاضر به رها کردن چیزهای مفید نیستند. او اضافه کرد: «آنها مجبورند خانه‌های خود را از ابتدا بسازند.»

از سوی دیگر کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز شنبه در گفت‌وگو با الهام علیف، رییس‌جمهوری آذربایجان از او خواست که از اماکن مقدس مسیحیان در مناطقی از قره باغ که در اختیار آذربایجان قرار خواهد گرفت، مراقبت کند.

بر اساس این گزارش، پوتین، علی‌اف و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان همچنین «جنبه‌های عملی» آتش بس را مورد بحث قرار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More