شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرنوشت معاملات شرکت‌های اروپایی با ایران پس از برجام در ابهام

 

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شرکت‌های بزرگ اروپایی، در معاملات و قراردادهای خود با ایران تجدیدنظرمی‌کنند.

«واشنگتن‌پست»، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، گزارش داده، با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، بوئینگ و ایرباس از جمله شرکت‌هایی هستند که نگران سرنوشت قراردادهای هنگفت خود با تهران هستند.

استیو مونچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا ساعاتی پس از اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام گفت که قراردادهای شرکت‌های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران بایستی لغو شوند.

آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌ها از سه تا شش ماه فرصت داده تا معاملات خود با ایران را به حالت تعلیق درآورده در غیراینصورت با تحریم آمریکا روبرو خواهند شد.

شرکت بوئینگ دو قرارداد به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با ایران امضا کرده و بر اساس این قراردادها مجموع ۱۱۰ فروند هواپیما به ایران تحویل خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۱۷  گفته بود که قرارداد فروش به ایران به حفظ صدهزار شغل در آمریکا کمک خواهد کرد.

شرکت ایرباس نیز قراردادی چند میلیارد دلاری برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری با ایران دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دارای حق صدور پروانه‌ فروش هواپیماهای مسافربری ساخت این کشور به سایر کشورهای جهان است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفته است که سه ماه پس از امضای دستور ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اجازه ارایه هیچ خدمات فنی و صادراتی به ایران را نخواهد داد.

شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای گفته است:«مثل همیشه، ما از سیاست دولت ایالات متحده آمریکا در مورد توافق هسته‌ای پیروی خواهیم کرد».

 

 

شرکت ایرباس نیز در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر بررسی و تحلیل تصمیم رئیس‌جمهورآمریکا گفته که «در حال بررسی این موضوع هستیم که اقدامات بعدی ما با سیاست‌های داخلی هماهنگ بوده و در عین حال با قوانین صادراتی و تحریم‌های آمریکا نیز منطبق باشد».

از طرفی دیگر شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال اعلام کرده که به حفظ قرارداد یک میلیارد دلاری خود با ایران برای توسعه یک میدان گازی امیدوار است.

این شرکت قبلا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، از استفاده از نرم‌افزار ساخت آمریکا و نیز استخدام شهروندان آمریکایی در پروژه‌ خود در ایران خودداری کرده بود.

شرکت «شِل» هلند نیز در سال ۲۰۱۶ قراردادی با ایران برای فروش تکنولوژی پتروشیمی عقد کرده که معلوم نیست با برگشت تحریم‌ها علیه ایران به کجا خواهد انجامید.

سه قدرت اروپایی عضو برجام و نیز ایران اعلام کرده‌اند که به رغم تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای، به تلاش برای حفظ برجام ادامه خواهند داد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More