شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی کاخ سفید: آمریکا پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت نو را با روسیه پنج سال دیگر تمدید می‌کند

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری روز پنج‌شنبه گفت: «جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا،  قصد دارد توافق کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت نو را با روسیه به مدت پنج سال دیگر تمدید کند.»

سخنگوی کاخ سفید گفت: این پیمان می‌تواند برای پنج سال دیگر هم تمدید شود و «با توجه اینکه روابط با روسیه در مقطع کنونی خصمانه است، اهمیت آن بیشتر درک می‌شود.»

ساکی این توافق را که در پنجم فوریه، ۱۷ بهمن، منقضی می‌شود، «لنگر ثبات استراتژیک بین دو کشور» خواند.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، مامور ارائه این پیشنهاد به سفیر روسیه در واشینگتن دی‌سی بوده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنج‌شنبه نیز در جمع خبرنگاران در بروکسل گفته بود: «پیمان استارت نو تا چند روز دیگر منقضی می شود و ما نمی‌توانیم در وضعیتی قرار بگیریم که هیچ محدودیتی برای کلاهک‌های هسته‌ای وجود نداشته باشد.»

پیمان استارت نو که در سال ۲۰۱۰ از سوی باراک اوباما و دیمیتری مدودوف، رییس‌های جمهوری پیشین آمریکا و روسیه، به امضا رسید، در اختیار داشتن بیش از هزار و ۵۵۰ کلاهک هسته‌ای را برای هر یک از این دو کشور ممنوع کرده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، از مخالفان سرسخت پیمان استارت نو بود و معتقد بود این توافق آمریکا را در موقعیت ضعیفی قرار داده است.

در عین حال، دولت ترامپ تا سال گذشته روند تعامل با روسیه برای آینده این توافق را آغاز نکرده بود. ترامپ اصرار داشت که چین نیز به این پیمان بپیوندد، اما پکن با این ایده مخالفت کرده بود.

ساکی همچنین در جلسه روز پنج‌شنبه کاخ سفید خاطرنشان کرد: «جو بایدن قصد دارد در مورد تخلفات سایبری روسیه و دخالت این کشور در انتخابات آمریکا تحقیق و تفحص کند.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه افزود: در عین حال که برای ارتقاء منافع آمریکا با روسیه تعامل داریم، قصد داریم در قبال «اقدامات غیرمحتاطانه و خصمانه‌» نظیر حمله سایبری به نهادهای فدرال آمریکا، دخالت مسکو در انتخابات آمریکا، حمله شیمیایی به الکسی ناوالنی، از رهبران مخالف این کشور، و تعیین جایزه برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان، مسکو را پاسخگو کنیم.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More