شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزیرخارجه فرانسه: هدف از سازوکار ویژه مالی تنها ایران نیست

 

وزارت امور خارجه فرانسه می‌گوید که اروپا به دنبال ابزاری بلندمدت برای محافظت از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکاست.

سخنگوی وزیرخارجه فرانسه، اگنس واندر مول روز پنج‌شنبه ۲۶مهرماه گفت: «تلاش‌های در دست اقدام برای سازوکار ویژه مالی باید تبادل مالی را برای شرکت‌هایی که مایلند با ایران رابطه تجاری داشته باشند، بر اساس قانون اروپا تسهیل کند.»

به گزارش رویترز او همچنین گفت: « هدف سازوکار ویژه ایجاد یک ابزار اقتصادی حاکمیتی برای اتحادیه اروپا در مواردی فراتر از این (تجارت با ایران) است. بنابراین این یک برنامه طولانی مدت است که در آینده از شرکت‌های اروپایی در برابر آثار تحریم‌های غیرقانونی خارج از مرزها محافظت می‌کند.»

ایران و اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه در اوایل مهرماه سال جاری و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل  از ایجاد سازوکاری ویژه برای تسهیل روابط تجاری با ایران تحت عنوان برجام، ازجمله در مورد صادرات نفت، خبر دادند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای این سازوکار ویژه در قالب موجودیتی مستقل به‌عنوان واسطه‌ای برای پرداخت‌های برون‌مرزی به داخل ایران و از ایران به خارج، عمل خواهد کرد.

بانک‌های مرکزی و موسسات تجاری که از عواقب نقض تحریم‌های آمریکا نگران‌اند، در مدیریت این شرکت نقشی نخواهند داشت و به این شکل، ممکن است بتوانند از اثر تحریم‌ها مصون بمانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز۱۸ اردیبهشت ماه به طور یکجانبه آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرده و دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

اتحادیه اروپا و دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای با این اقدام آمریکا مخالفند و گفته‌اند که برای حفظ آن تلاش خواهند کرد.

رویترز می‌نویسد که نسبت به موفقیت چنین سازوکاری تردید وجود دارد زیرا آمریکا می‌تواند خود این سازوکار را نیز مورد تحریم قراردهد.

با این حال، از آنجایی که اطلاعات کافی در مورد نحوه عمل این مجموعه و توانایی آن برای مقابله با تحریم‌های ناقض قوانین اتحادیه اروپا در دست نیست، پیش‌بینی دقیق در مورد نحوه عملکرد آن امکان‌پذیر نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More