شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هرگز به توافق هسته‌ای ایران برنمی‌گردیم

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت ایالات متحده هرگز به برجام برنخواهد گشت و تاکید کرد دولت آمریکا خواستار مذاکره با ایران برای یک «توافق جدید و بهتر» است.

اورتگاس در مصاحبه با رادیو فاکس نیوز گفت: «توافق هسته‌ای قبلی با ایران راه را برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای باز کرده بود، ولی تنها آن‌را به تعویق می‌انداخت.»

او افزود: «این توافق تنها زمان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را طولانی‌تر کرده و مسئولیت مقابله با این مساله را به دولت‌های بعدی محول می‌کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه برجام میلیاردها دلار پول را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشت گفت: «یکی از مشکلات بزرگ توافق هسته‌ای نحوه هزینه کردن این پول‌ها از سوی ایران است.»

اورتگاس افزود: «اگر آنها پول را برای ساختن جاده، مدرسه و زیرساخت‌های درمانی استفاده کرده و رفتاری معمولی را در پیش می گرفتند، ماجرا فرق می‌کرد. اما آنها این کار را نکردند. به جای آن چه کردند؟ آنها این پول را برای تامین مالی گروه‌های تروریست در سراسر منطقه صرف کردند، گروه‌هایی که به عربستان سعودی و همه منافع ما حمله می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما به بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان میلیاردها دلار دادیم تا بودجه بیشتری به تروریسم اختصاص دهد.»

باب مندز، نماینده دموکرات سنای آمریکا، گفت اگر جو بایدن پیروز شود و بخواهد آمریکا را به توافق هسته‌ای ایران بازگرداند از این اقدام حمایت خواهد کرد، به شرط آنکه ضعف‌های این توافق برطرف شده و به جای معیار قرار دادن وضعیت ایران در سال ۲۰۱۵، رفتارهای کنونی این‌کشور مدنظر قرار گیرد.   

بایدن اعلام کرده در صورتی‌که در انتخابات پیروز شود آمریکا را به توافق هسته‌ای ایران باز می‌گرداند، به شرط‌ آنکه ایران به پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More