شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت افغانستان نظرات حامد کرزی را رد کرد

شاه‌حسین مرتضوی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، به ایران اینترنشنال گفت که انتقادها از راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان موجه نیست و این راهبرد پیام صلح به همراه دارد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، روز پنجشنبه 20 مهر در نشست خبری در کابل با انتقاد شدید از استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، گفت: استراتژی جدید آمریکا اتکا به جنگ و خونریزی است.

او گفت: "در این نبرد مردم ما کشته می‎‏شوند و خانه‌های ما از بین می‌روند."

کرزی همچنین از دولت افغانستان خواست که برای تصمیم گیری درباره سیاستهای آمریکا، لویه جرگه (نشست بزرگ) را برگزار کند.

او گفت که به اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور و گروه طالبان نامه فرستاده تا لویه جرگه برگزار شود و شورشیان نیز در آن شرکت کنند.

این جدی ترین چالش این رهبر بانفوذ پیشین که به چهره ضدآمریکایی تبدیل شده برای دولت وحدت ملی کشور است.

سخنگوی دولت افغانستان افزود: "استراتژی ایالات متحده امریکا بر مبنای نیازهای امنیتی این کشور و به منظور تامین صلح و ثبات دایمی و براساس دیدگاه‌ها و نظریات مردم و حکومت شکل گرفته است."

مرتضوی گفت: "این استراتژی پیام جنگ نه، بلکه پیام صلح را به همراه دارد. به همین دلیل می‌تواند ادامه دهنده صلح و زمینه ساز امنیت منطقه‌ای به شمار آید.

حامد کرزی گفته بود که سیاست جدید آمریکا، کشور را به میدان جنگ نیابتی قدرت های منطقه تبدیل می کند و رهبران قومی و دولت افغانستان باید در مقابل آمریکا ایستادگی کنند.

دولت افغانستان اما می گوید: "افغانستان میدان تقابل نه، بلکه میدان همکاری برای کشورها می‌باشد. از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. مسیری که افغانستان در پیش دارد، مسیر ترقی و پویایی است. دیدگاه‌ها، نظریات مردم و مشورتها از طریق مکانیزم‌های که قانون تعیین کرده است در تعیین این مسیر نقش دارد."

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در استراتژی جدید تصمیم به افزایش سه هزار نیروی دیگر در افغانستان گرفته است که با افزایش اختیارات فرماندهان نظامی آمریکا برای هدف گرفتن شورشیان طالبان به همراه است.

ترامپ هیچ چارچوب زمانی برای ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان تعیین نکرده است.

حامد کرزی در دوران حکومتش در سال ۲۰۱۳ نیز یک لویه جرگه برای تصمیم گیری درباره حضور نظامیان آمریکا در افغانستان برگزار کرد، اما نتیجه جرگه را که به نفع آمریکایی‌ها بود را نپذیرفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More