شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی: حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض به دستور ایران صورت گرفت

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، ضمن اعلام خبر رهگیری و انهدام حملات موشکی شبه‌نطامبان حوثی به ریاض، تاکید کرد که «حمله حوثی‌ها با دستور فرماندهان ایرانی صورت گرفته است که کنترل شبه‌نظامیان در صنعای اشغالی» را برعهده دارند.

به گزارش شبکه خبری العربیه که سخنگوی ائتلاف نظامی همچنین تایید کرد که در شامگاه شنبه، نهم اسفند ماه، بر پرتاب چند پهپاد انفجاری حوثی‌های یمن نظارت داشته و یکی از پهپادها که بندر جازان را هدف قرار داده بود، نابود کرده است. 

نیروهای ائتلاف تاکید کردند که حملات حوثی‌ها برای حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی را تلافی خواهند کرد.

همزمان دفاع مدنی عربستان سعودی نیز اعلام کرد موشک‌های حوثی‌ها در آسمان ریاض رهگیری و منهدم شدند و سقوط ترکش‌های ناشی از انهدام این موشک‌‌ها در چندین محله مسکونی ‌ریاض، خساراتی از جمله به یک ساختمان مسکونی وارد کرد ولی تلفات جانی در پی نداشته است. 

در پی آن بود که ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به شبکه خبری الحدث گفت: «شبه‌نظامیان حوثی تنها گروه تروریستی هستند که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، موشک‌های بالستیک دارند.»‌

او به العربيه گفت که حمله حوثی‌ها با دستور فرماندهان ایرانی صورت گرفته و افزود: «فرماندهان ایرانی کنترل شبه‌نظامیان در صنعای اشغالی را برعهده دارند.»

المالکی ضمن ستایش از ‌«دفاع حرفه‌ای نیروی هوایی و نیروهای سلطنتی عربستان سعودی» در مقابل حمله موشکی، گفت:‌ «‌حوثی‌ها تلاش کردند با پهپادهای انفجاری و موشک، غیرنظامیان را هدف حمله قرار دهند.»

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، همچنین افزود:‌ «‌نیروی دفاعی عربستان تاکنون ۵۲۶ پهپاد و ۳۴۶ موشک بالستیک را رهگیری کرده‌اند. هیچ کشوری غیر از عربستان سعودی، این همه موشک را رهگیری و منهدم نکرده است.»

پیشتر نیز در روز شنبه، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نظامی در یمن از تشدید درگیری‌ میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان حوثی در استان مارب خبر داد. منابع دولتی یمن می‌گویند در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ نفر از نیروهای دولتی و بیش از ۲۸ حوثی، از جمله یک فرمانده ارشد در مارب کشته شده‌اند.

نايف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، حمله موشک‌های بالستیک حوثی‌ها به ریاض و حمله پهپادها به خمیس مشیط و جازان را محکوم کرد.

حجرف گفت: «تداوم حملات تروریستی حوثی‌ها نشان‌دهنده مقاومت بی‌پروای این گروه در مقابل جامعه بین‌الملل و بی‌احترامی به تمامی قوانین و هنجارهای بین‌المللی است.»

او جامعه بین‌الملل را به تصمیم‌گیری و اقدام فوری برای توقف این اقدامات و حمله به ثبات و امنیت پادشاهی سعودی فراخواند.»

همزمان کویت، بحرین و حکومت رسمی یمن نیز حمله به عربستان سعودی را محکوم کرده‌اند.

شیعیان حوثی اخیرا استفاده از مواد انفجاری و پهپادها را تشدید کرده‌اند. سازمان ملل متحد پیشتر در گزارشی گفته بود که قطعات پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها، از بیرون به یمن منتقل شده و در آنجا سرهم‌بندی شده‌اند و گفت شواهد و قرائن حاکی است که پهپادهای مورد استفاده حوثی‌های یمن، ساخت ایران هستند.

پیشتر نشریه آمریکایی نیوزویک گفت که به نظر می‌رسد ایران پهپادهای پیشرفته‌ای را به دست حوثی‌ها رسانده است.

روزنامه جروسلم‌پست، نیز نوشته است که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در یمن، حملاتی را علیه عربستان سعودی، نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان صورت داده و استان مارب در یمن در ۲۴ ساعت گذشته، صحنه افزایش حملات حوثی‌ها علیه نیروهای دولتی یمن بوده است.

این روزنامه نوشته، حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض و حمله به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان، بخشی از رشته اقدامات ایران برای افزایش‌ تنش‌ها در منطقه است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More