شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد کل نیروهای مسلح: کمک‌ موشکی ایران به یمن کذب است

 

دو روز پس از سخنان اخیر آیت الله خامنه ای مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی از یمن، روز شنبه چهارم آذرماه، مسعود جزایری، سخنگوی ارشد ستاد‌کل نیروهای مسلح اعلام کرد که خبرهای کمک‌های نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به یمن کذب است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار جزایری طی سخنانی گفت: «کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به یمن در راستای کمک‌های بشردوستانه است و رزمندگان یمنی در حدی از توانمندی هستند که بدون نیاز به دیگران در مقابل دشمنان این کشور مقابله و مبارزه می‌کنند.»

وی با تکذیب خبرهای کمک‌های نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به یمن اظهار داشت: «دولت قانونی یمن و رزمندگان یمنی نیازمندی‌های دفاعی را خودشان تأمین می‌کنند.»

گفته های این مقام نظامی درحالی است روز پنجشنبه دوم آذرماه، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: «هرجا ملت اسلامی تحت ظلم باشد از آنها حمایت می کنیم و در کشورهای دیگر از جمله یمن، حمایت‌های ما تفاوت دارد و کمک‌های ما باید به درخواست حاکمیت باشد.» وی افزود: «در یمن حکومت در دست انصارالله است و کمک‌های ما هم عمدتا در حد کمک‌های مستشاری و عمدتا معنوی است.»

شبه نظامیان حوثی در یمن، خود را انصارالله و دولت انقلابی یمنی می خواند.
محمدعلی جعفری گفته بود: «حمایت ایران از جبهه مقاومت در کشورهای مختلف تفاوتی نمی‌کند و هرکجا که ظلم باشد انقلاب اسلامی نیز حضور دارد و از مردم مظلوم دفاع می‌کند. در یمن نیز بنابه درخواست مردم و حاکمیت مستقل در آن کشور در صورتی که نیازی به کمک وجود داشته باشد، قطعا این کمک‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد.»

همزمان، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز از آمادگی برای حضور در صحنه  مقابله با کفر و استکبار سخن گفت و تاکید کرد: «با صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران هرجایی که برای مقابله با کفر و استکبار نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد و در بیان این موضوع ملاحظه هیچکس را نمی‌کنیم.»
تهران اگر چه حمایت لفظی خود از شورشیان حوثی در یمن را پنهان نمی‌کند، با این‌حال گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای آنها را رد می‌کند. روز دوشنبه ۱۵آبان وبسایت العربیه با انتشار تصاویری از تسلحیات نظامی گزارش داد که ایران به بهانه کمک‌رسانی انسانی به مردم یمن با هواپیماهای مسافربری سپاه پاسداران، اسلحه، مهمات و قطعات موشک‌های بالستیک به صنعا انتقال می‌دهد.

ائتلاف عربی، در جنگ داخلی یمن، از نیروهای دولتی آن کشور در برابر شبه‌نظامیان حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن که متحد ایران‌اند، حمایت می‌کند. یمن در کنترل حوثی‌ها و هواداران منصورهادی قراردارد. صنعا، پایتخت و مناطق شمالی یمن در کنترل حوثی‌هاست و هواداران هادی و دولت او در عدن و مناطق جنوبی مستقر هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More