شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا: پهپاد استفاده شده در حمله به کشتی مرسر استریت ساخت ایران بود

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با انتشار اطلاعات و تصاویر جدیدی از حمله پهپادی جمهوری اسلامی به کشتی مرسر استریت در دریای عمان تاکید کرد که این پهپاد ساخت ایران بوده است.

سنتکام درباره نتیجه تحقیقات خود در خصوص حمله پهپادی ایران علیه کشتی مرسر استریت، که به کشته شدن یک شهروند بریتانیایی و یک شهروند رومانیایی منجر شد، نوشت: «بر اساس شواهد، کارشناسان آمریکایی با قطعیت به این نتیجه‌گیری رسیده‌اند که این پهپاد در ایران ساخته شده است.»

گزارش سنتکام افزود: «نتیجه آزمایش‌های شیمیایی مواد انفجاری حاکی از آن است که پایه این مواد نیترات بوده و با عنوان آردی‌ایکس شناخته می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد پهپاد برای ایجاد صدمه و تخریب مجهز شده بود.»

سنتکام خاطرنشان کرد:  این تحقیقات نشان می‌دهد که مرسر استریت پیشتر در غروب روز ۲۹ ژوئیه، ۷ مرداد، به وقت محلی نیز هدف دو حمله ناموفق پهپادی قرار گرفته بود، که دست کم لاشه یکی از این پهپادها از آب گرفته شده است.

طبق این تحقیق، در سومین حمله پهپادی در ۳۰ ژوئیه، ۸ مرداد، به وقت محلی خسارت اصلی به مرسر استریت وارد شد که در اثر آن یک حفره یک متر و هشتاد سانتی در کابین ناخدا ایجاد شد و به شدت به تجهیزات داخلی کشتی آسیب زد.

به گفته سنتکام، چندین قطعه از سومین پهپاد، از جمله بخشی از بال و تعدادی از اجزای داخلی آن بازیابی شده که شبیه نمونه‌هایی هستند که پیشتر از پهپادهای ایرانی به دست آمده بود.

این تحقیق همچنین خاطرنشان کرد که محل حمله به اندازه کافی به سواحل ایران نزدیک بوده که با برد پهپادهای این کشور همخوانی داشته باشد.

سنتکام افزود: شواهد به دست‌ آمده برای بررسی بیشتر به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین ارائه شده و بازرسان بریتانیایی نیز به محل تحقیقات دسترسی دارند و در همین حال، شواهد از طریق فضای مجازی برای کارشناسان تسلیحاتی اسرائیل نیز به اشتراک گذاشته می‌شود.

از سوی دیگر، پنتاگون نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت گفت‌وگو کرد.

بر اساس این بیانیه، وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل طی این گفت‌وگو از گسترش و بکارگیری پهپادهای ایران در منطقه ابراز نگرانی کردند و به ادامه همکاری نزدیک در زمینه امنیت منطقه متعهد شدند.

باربارا وودوارد، نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل، نیز در بیانیه‌ای ایران را مسئول حمله به کشتی مرسر استریت خواند و گفت: «ما می‌دانیم که این حمله عمدی و هدفمند بوده است.» او افزود که هیچ توجیهی برای آنچه رخ داده وجود ندارد.»

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان هم در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر اینکه شواهد به وضوح نشان می‌دهد ایران عامل حمله هفته گذشته به کشتی مرسر استریت بوده است، ایران را «تهدیدی برای صلح و ثبات بین‌المللی» خواندند.

مجید  تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در واکنش به بیانیه گروه هفت گفت: اسرائیل و حامیانش «اطلاعات جعلی» به شورای امنیت ارائه کرده‌اند.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل و آمریکا، در پیامی با اشاره به بیانیه گروه هفت، که جمهوری اسلامی را مسئول حمله به کشتی مرسر استریت دانسته، گفت: «این بیانیه نشان می‌دهد که جهان به دروغ‌های رژیم ایران باور ندارد و تایید می‌کند که ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More