شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد فرماندهی جنوب ارتش آمریکا: ایران برای حمایت از مادورو، سلاح و نیرو به ونزوئلا می‌فرستد

کریگ فالر، رییس ستاد فرماندهی جنوب ارتش آمریکا، ضمن هشدار نسبت به گسترش نفوذ ایران در ونزوئلا، گفت: «جمهوری اسلامی به منظور باقی ماندن نیکلاس مادورو بر قدرت، سلاح و نیروهای شبه‌نظامی به این کشور می‌فرستد.»

فالر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران حضور اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در ونزوئلا را «هشداردهنده و نگران‌کننده» خواند و گفت: «ما شاهد گسترش نفوذ ایران در آنجا هستیم.»

به گزارش واشینگتن پست، هیات‌های نمایندگی ایران و ونزوئلا در سازمان ملل از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

فالر گفت: «آمریکا تلاش‌های خود را افزایش داده تا بین محوله‌های انسان‌دوستانه و سایر محموله‌هایی که بر خلاف تحریم‌ها و با هدف باقی نگه داشتن مادورو در قدرت به ونزوئلا ارسال می‌شود، تمایز بیشتری ایجاد شود.»

او افزود: «محموله‌هایی که به ونزوئلا ارسال می‌شود فقط نفت نیست، بلکه سلاح را نیز شامل می‌شود و در سال جاری تعداد این محموله‌ها افزایش یافته است.»

رییس ستاد فرماندهی جنوب ارتش آمریکا به نوع سلاح‌های ارسال شده اشاره نکرد، اما تاکید کرد ایالات متحده هرگونه تغییری را تحت نظر دارد.

او همچنین هشدار داد در جامعه بزرگ لبنانی‌هایی که در آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند، برخی با حزب الله ارتباط دارند.

فالر خاطر نشان کرد ایران تنها کشوری نیست که از رژیم مادورو حمایت می‌کند، بلکه هزاران مامور کوبایی دستگاه اطلاعاتی ونزوئلا را تحت کنترل دارند و صدها عامل روسیه نیز به حمایت از توانایی نظامی رژیم مادورو ادامه می‌دهند.

در سی‌ام آبان ماه، برخی رسانه‌های ایران از «انتقال احتمالی» پهپاد مهاجر-۶، ساخت ایران به ونزوئلا در پی لغو تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه تهران خبر دادند.

پیشتر ایوان دوکه، رییس‌جمهوری کلمبیا، اعلام کرده بود ونزوئلا قصد دارد از ایران موشک خریداری کند. مادورو اگرچه این اظهارات را رد کرد، اما در عین حال بررسی خرید موشک از ایران را «ایده خوبی» توصیف کرد.

از سوی دیگر مادورو اخیرا از تشکیل یک شورای نظامی علمی و فنی خبر داده بود که هدف از آن رسیدن به استقلال نظامی با کمک کشورهای «خواهر» از جمله چین، روسیه، ایران و کوبا است.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به اظهارات مادورو هشدار داد در صورتی‌که ایران قصد داشته باشد به ونزوئلا موشک دوربرد بفروشد، ایالات متحده این موشک‌ها را از بین خواهد برد.

ایران و ونزوئلا که هر دو از طرف آمریکا تحریم هستند در ماه‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی خود را افزایش داده‌اند که ارسال بنزین به ونزوئلا و افتتاح فروشگاه ایرانی از جمله این اقدامات است.

همچنین هواپیمایی ماهان برای ارسال تجهیزات لازم برای تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا ده‌ها پرواز به این کشور انجام داده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More