شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ستاد انتخابات ونزوئلا حامیان مادورو را برنده انتخابات پارلمانی معرفی کرد

 

یک روز پس از انتخابات پارلمانی در ونزوئلا که مخالفان دولت آن را متقلبانه خوانده و تحریم کرده بودند، هیات انتخابات این کشور روز دوشنبه ۱۷ آذر اعلام کرد جناح حامی نیکلاس مادورو، رییس جمهوری، اکثریت کرسی‌ها را به دست آورده است.

ایندیرا آلفونزو، رییس هیات انتخابات ونزوئلا، روز دوشنبه به تلویزیون دولتی این کشور گفت در این انتخابات، ۶۷.۶ درصد به نامزدهای حامی مادورو رای داده‌اند.

میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه فقط ۳۱ درصد بود و رییس هیات انتخابات تعداد آراء اخذشده را ۵.۲ میلیون رای ذکر کرد.

به این ترتیب حزب سوسیالیست، به رهبری نیکلاس مادورو، کنترل تنها نهاد در اختیار منتقدان را نیز به دست آورد.

از حدود دو سال پیش آمریکا و پنجاه کشور جهان خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا می‌شناسند اما نیکلاس مادورو به رغم تحریم‌ها و اقتصاد ورشکسته این کشور حاضر به کناره‌گیری نشده است.

خوان گوایدو خواستار تحریم انتخابات یکشنبه شده بود و به گزارش خبرگزاری رویترز، حوزه‌های رای‌گیری خلوت بود و در برخی مناطق، صف‌ها در جایگاه‌های بنزین طولانی‌تر از صف‌های رای‌گیری به نظر می‌آمد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در توییتی نوشت که انتخابات «نمایشی و تقلبی» در ونزوئلا انتخابات نیست و نتیجه‌ای هم که اعلام خواهد شد خواست مردم آن کشور را نشان نمی‌دهد.

به نوشته رویترز، پارلمان جدید نه می‌تواند کمک چندانی به بهبود شرایط مردم بکند، نه انتقادها از مادورو مبنی بر سوء مدیریت و نقض حقوق بشر را رفع خواهد کرد.

بنابر همین گزارش، نتایج اعلام‌شده شاید در ظاهر بتواند به کشمکش سیاسی که از سال ۲۰۱۵ با پیروزی منتقدان مادورو در پارلمان آغاز شد خاتمه دهد، اما چشم‌انداز روشنی در برابر وضعیت زندگی مردم این کشور نیست و حقوق یک ماه به سختی کفاف خرید مایحتاج یک روز را می‌دهد.

در حال حاضر تنها چند کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران، باقی مانده‌اند که همچنان به رغم تحریم‌های شدید آمریکا با ونزوئلا تعامل دارند.

حدود پنج میلیون شهروند ونزوئلایی از این کشور مهاجرت کرده‌اند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان که تحریم انتخابات یکشنبه ابتکار او بود، از مردم ونزوئلا خواسته است ۱۲ دسامبر (کمتر از یک هفته دیگر) نظر دهند که آیا این انتخابات را مشروع می‌دانند یا خیر.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More