شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی: حمله به دوما در سوریه یک حمله شیمیایی بود

 

بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی گفتند حمله  فروردین‌ماه‌ گذشته به دوما در شمال دمشق، پایتخت سوریه، یک حمله شیمیایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آمستردام، هلند، پژوهشگران این سازمان در گزارش نهایی که روز جمعه دهم اسفند منتشر شد ضمن تایید شیمیایی بودن حمله هوایی هفتم آوریل ۲۰۱۸ گفته‌اند که به احتمال خیلی زیاد، ماده شیمیایی «کلر»، در تسلیحات شیمیایی به کار رفته استفاده شده است.

کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی استفاده از ماده شیمیایی کلر و گاز سمی کلر را ممنوع کرده است. دولت سوریه، در سال ۲۰۱۳ و در جریان ناآرامی‌ها و آغاز جنگ داخلی در این کشور به این کنوانسیون جهانی پیوست.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، در گزارش خود به عامل این حمله اشاره‌ای نکرده است. اما ادعای رسمی دولت سوریه را نیز  رد کرده که شورشیان عامل این حمله بوده‌اند.

ایالات متحده و برخی دیگر از هم‌پیمان‌های واشنگتن، از جمله بریتانیا و فرانسه، دولت مرکزی سوریه و حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، را عامل این حمله معرفی کردند. در برابر دولت سوریه و ایران، شورشیان مسلح مخالف حکومت مرکزی را عامل این حمله شیمیایی معرفی کرده‌‌اند.

نیروهای روسیه نیز، تنها چند روز پس از وقوع این حمله، اعلام کرد که یک انبار بزرگ حاوی مواد لازم برای ساخت تسلیحات شیمیایی را در نزدیکی دوما در ۱۰ کیلومتری شمال دمشق کشف کرده‌اند.

در حمله هوایی-شیمیایی به دوما دستکم ۷۰ تن کشته شدند. ده‌ها تن دیگر هم در جریان این حمله زخمی یا به شدت آسیب دیدند. بنا به گزارش‌های موجود، اکثر قربانیان از میان غیرنظامیان بودند.

گزارش روز جمعه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، بر اساس داده‌ها و بازرسی‌های این سازمان تنها چند هفته پس از وقوع این حملات انجام گرفته است. بازرسان این سازمان، علاوه بر نمونه‌گیری‌های معمول، روایت برخی از شاهدان عینی حمله و… را نیز جمع‌‌‌آوری و در تهیه گزارش خود استفاده کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More