شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل، ونزوئلا را به «کشتار مخفیانه» مخالفان متهم کرد

سازمان ملل متحد نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به ایجاد «رعب و وحشت»  و «کشتار مخفیانه» مخالفان متهم کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که نیروهای امنیتی ونزوئلا مخالفان بازداشت شده را به قتل می‌رسانند اما با صحنه‌سازی‌، وانمود می‌کنند که آنها در جریان مقاومت در برابر پلیس کشته شده‌اند.

این گزارش روز پنجشنبه، ۱۳ تیرماه، پس از ماموریت سه روزه میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به ونزوئلا منتشر می‌شود.

بر اساس آمارهای دولتی، نیروهای امنیتی طی یک سال و نیم گذشته، بیش از ۶۸۰۰ نفر از مخالفان را به صورت مخفیانه و فراقانونی از میان برداشته‌اند. این در حالی است که دولت ونزوئلا مرگ آنها را ناشی از مقاومت در برابر پلیس اعلام کرده است.

گزارش ۱۶ صفحه‌ای سازمان ملل بر پایه شهادت ۵۵۸ قربانی این خشونت‌ها تهیه شده است. این گزارش قتل‌ها را به عنوان بخشی از راهبرد دولت مادورو برای سرکوب مخالفان سیاسی و از میان برداشتن آنها توصیف کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش، به شکنجه‌هایی پرداخته شده که مخالفان در زندان‌های دولت مادورو تجربه کرده‌اند. بر پایه این گزارش، زنان و مردان به اشکال مختلف تحت شکنجه و یا رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی، و تحقیرآمیز قرار می‌گیرند. «شوک الکتریکی، ایجاد خفگی از طریق قرار دادن در کیسه‌ پلاستیکی یا از طریق فرو کردن سر در آب، محرومیت از آب و غدا، خشونت‌های جنسی، قرار دادن در وضعیت‌های استرس‌زا و قرار دادن زندانی در دمای غیر قابل تحمل» از جمله شکنجه‌هایی است  که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

سازمان ملل متحد فروردین ماه امسال نیز طی هشداری، نگرانی خود را از بروز یک بحران انسانی پیچیده در ونزوئلا اعلام کرده بود.

بحران سیاسی ونزوئلا پس از آن به اوج خود رسید که در جریان اعتراضات ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ (سوم دی‌ماه گذشته) خوان گوایدو رهبر مخالفان، ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو را فاقد اعتبار خواند و با استناد به قانون اساسی این کشور، خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت معرفی کرد. 

در پی آن، بیش از ۵۰ کشور، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشتر کشورهای آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و کانادا  حمایت خود را از رئیس‌جمهوری خودخوانده اعلام کردند.

در مقابل، ایران، بولیوی، چین، روسیه و ترکیه، خود را حامی مادورو نشان داده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More