شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان حقوق بشری ریدرس خواستار حضور نماینده بریتانیا در دادگاه نازنین زاغری شد

 لینا برنارد، حقوق‌دان سازمان حقوق بشری ریدرس بریتانیا، که از دولت این کشور خواسته نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، را رسما به عنوان یک «قربانی شکنجه» در نظر بگیرد، در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت: لندن باید در قبال وضعیت این شهروند ایرانی-بریتانیایی نقش فعال‌تری ایفا کرده و در جلسات دادگاه او نماینده داشته باشد.

برنارد با اشاره به اینکه جلسات دادگاه زاغری هیچ‌گاه علنی برگزار نشده و او بر خلاف قوانین بین‌المللی هیچ‌گاه دادگاه منصفانه‌ای نداشته تاکید کرد: «باید یکی از مقامات کنسولی بریتانیا در دادگاه حضور داشته باشد تا حقوق اساسی او حفظ شود.»

برنارد خاطرنشان کرد:« فارغ از آنچه که در دادگاه روز یک‌شنبه رخ دهد، مسئولیت دولت بریتانیا ادامه پیدا خواهد کرد.»

او افزود: لندن می‌تواند علیه افرادی که مسئول بدرفتاری‌های صورت‌ گرفته با زاغری هستند تحریم‌های حقوق بشری اعمال کند.

برنارد تاکید کرد بریتانیا باید با سایر کشورهایی که شهروندانشان شرایط مشابه با زاغری را تجربه کرده‌اند جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا «دستگیری خودسرانه شهروندان خارجی» را متوقف کند.

به گفته روپرت اسکیلبک، مدیر ریدرس، این سازمان مدت‌هاست که بر این عقیده است رفتار جمهوری اسلامی با زاغری به منزله شکنجه است و تاکید کرد دولت بریتانیا «باید هرچه در توان دارد از او در برابر آسسیب‌های بیشتر مواظبت کند.»

اسکیلبک با اشاره به موضع قبلی دولت بریتانیا مبنی بر اینکه لندن هیچ وظیفه‌ای برای حفاظت از شهروندان خود در خارج از کشور ندارد گفت: نظر ریدرس این است که به موجب قوانین بین‌المللی «دولت‌ها موظف هستند وقتی شهروندان آنها تحت شکنجه قرار می‌گیرند واکنش نشان دهند.»

بر اساس ارزیابی شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه، نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی، در پی زندانی شدنش در ایران به افسردگی شدید، اختلال شدید و مزمن استرس پس از سانحه (پی‌تی‌اس‌دی) و اختلال وسواس فکری و عملی مبتلا شده است.

روزنامه‌های بریتانیایی نوشتند که نازنین زاغری در دو جلسه مشاوره‌ ویدیویی چند ساعته در ماه‌های اکتبر و فوریه گذشته با دو متخصص پزشکی قانونی از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده و گفته با کمبود خواب، انزوای طولانی‌مدت، موقعیت‌های استرس‌آور، دستنبد بستن، زنجیر شدن و بستن طولانی چشم مواجه بوده است.

زاغری با اشاره به اینکه در زندان با تهدید اعدام و شکنجه اعضای خانواده‌اش روبرو شده ‌است، اعلام کرد که به او گفته شده اگر جاسوسی برای ایران را قبول نکند، هرگز دخترش را نخواهد دید.

به سفارش شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه، یک گزارش پزشکی مستقل ۷۷ صفحه‌ای در مورد وضعیت نازنین زاغری برای دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، فرستاده شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More