شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان جهانی بهداشت: داروی رمدسیویر بر درمان کرونا بی‌تاثیر یا کم‌تاثیر است

 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بر اساس یک پژوهش بالینی که زیر نظر این نهاد انجام گرفته، داروی ضدویروس «رمدسیویر» در درمان بیماری کووید۱۹ بی‌تاثیر یا کم‌تاثیر است.

رمدسیویر، ساخت شرکت آمریکایی «گیلیاد»، از اولین داروهایی بود که در پی شیوع کرونا به کار گرفته و مجوز تجویز آن از سوی دولت‌ها صادر شد. 

این دارو همچنین جزو داروهایی بود که چندی پیش  پزشکان اعلام کردند برای بهبود وضعیت جسمی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که به کرونا مبتلا بود، تجویز شده است.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه پس از نشست ویدئویی مدیرکل این نهاد با گروهی از کارشناسان که بر روی کارآزمایی داروهای عمده برای مقابله با کرونا پژوهش کرده بودند نتیجه این نشست را اعلام کرد.

به گفته این سازمان، داروهای به کار گرفته شده برای بیماری کووید۱۹، از جمله «رمدسیویر»، «هیدروکسی کلروکین»، ترکیب «لوپیناویر/ریتوناویر» که در درمان ایدز کاربرد دارد و همچنین داروی «اینترفرون» در جلوگیری از مرگ بیماران یا مدت بستری بودن آن‌ها بی‌تاثیر یا کم‌تاثیر هستند.

بنابر همین گزارش، این پژوهش از اطلاعات ۱۱ هزار و ۲۶۶ بیمار بالغ در بیش از ۳۰ کشور جهان به دست آمده است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش باید مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار گیرد، اما اطلاعات آن در یک سایت آرشیو پزشکی (MedRxiv) بارگذاری شده است.

در اوایل ماه جاری میلادی، نتایج یک پژوهش درباره رمدسیویر در آمریکا نشان داد که این دارو به کوتاه شدن مدت درمان بیماران کووید-۱۹ به مدت پنج روز کمک می‌کند.

پس از انتشار نظر سازمان جهانی بهداشت، شرکت گیلیاد به خبرگزاری رویترز گفت که پژوهش جدید «به نظر متناقض با دیگر مطالعات» است که تاثیرات مثبت این دارو را تایید کرده است.

این شرکت داروسازی آمریکایی تاکید کرد: «ما نگران هستیم که اطلاعات به دست آمده از این پژوهش جهانی باز، حاصل آزمایش دقیق لازم برای یک بحث علمی سازنده نباشد.»

در اردیبهشت ماه گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از داروی رمدسیویر را صادر کرد. بلافاصله پس از آن، برخی دیگر از کشورها، از جمله ژاپن از بررسی این دارو برای صدور مجوز به عنوان داروی درمان‌کننده بیماری کووید-۱۹ خبر دادند و پس از چندی مجوز آن را صادر کردند.

رمدسیویر اولین بار برای درمان عفونت‌های ویروس ابولا ساخته شد، اما هرگز در این سطح گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود. 

پیش از به کارگیری این دارو، از تاثیرات احتمالی داروی «کلروکین»، که معمولا برای درمان مالاریا و آرتریت (التهاب مفصل) استفاده می‌شود، بر درمان کرونا سخن گفته شده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More