شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان جهانی بهداشت: اسپری کردن مواد ضدعفونی در اماکن عمومی برای مقابله با کرونا بی‌فایده است

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد ضدعفونی کردن خیابان‌ها که از سوی برخی کشورها انجام می‌شود، ویروس کرونا را از بین نمی‌برد و حتی می‌تواند خطراتی برای سلامتی انسان‌ها به همراه داشته باشد.

سازمان جهانی بهداشت در سندی که روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه منتشر شد درباره پاکسازی شهرها با اسپری کردن مواد ضدعفونی ضمن بی‌اثر خواندن این اقدام اعلام کرد: «ضدعفونی یا شستشوی فضاهای باز مانند خیابان‌ها یا بازار با بخار...برای کشتن ویروس کووید-۱۹ یا سایر عوامل بیماری‌زا توصیه نمی‌شود چرا که ضدعفونی‌کننده باخاک و آوار غیرفعال می‌شود.»

حکومت ایران از جمله کشورهایی بود که در مراحل اولیه شیوع این بیماری و هم‌ زمان با تعطیلی مراکز عمومی اقدام به ضدعفونی گسترده خیابان‌ها و مراکز شهری و روستایی با این روش کرد. 

هم‌زمان با مانور سراسری نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در این زمینه،‌ سپاه پاسداران نیروهای شبه نظامی حشد شعبی عراق را نیز در مراکز عمومی و آپارتمان‌های خصوصی شهروندان برای پاکسازی به کار گرفت.

سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده که حتی در صورت عدم وجود مواد آلی، بعید است اسپری کردن مواد شیمیایی بر سطوح با هدف از بین بردن عوامل بیماری‌زا آن را به طور مناسب و برای مدت زمان لازم بپوشاند.

سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه خیابان‌ها و پیاده‌روها به عنوان «منبع آلودگی کووید-۱۹» در نظر گرفته نمی‌شوند، افزود مواد ضدعفونی کننده، حتی در محیط خارجی می‌تواند برای سلامتی انسان «خطرناک» باشد.

این سند بهداشتی همچنین تاکید می‌کند که اسپری کردن مواد ضدعفونی‌ روی افراد «تحت هیچ شرایطی» توصیه نمی‌شود.

در زمینه این موضوع اشاره شده است: «این می‌تواند از نظر جسمی و روانی مضر باشد و توانایی فرد برای انتقال ویروس از طریق ذرات آب یا تماس را کاهش نمی‌دهد.»

اسپری کردن کلر یا سایر مواد شیمیایی سمی بر روی افراد می‌تواند باعث سوزش چشم و پوست، برونکواسپاسم و اثراتی بر روی دستگاه گوارش شود.

سازمان جهانی بهداشت با استناد به مطالعه‌ای که نشان داده ضدعفونی با مواد شیمیایی در محیط خارجی بی‌اثر است، نسبت به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده روی سطوح در فضاهای داخلی هم هشدار داده است.

در این مورد اشاره شده: «اگر قرار است از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود، این کار باید با پارچه یا دستمال مرطوب که با مواد ضدعفونی خیس شده، انجام شود.»

هنوز اطلاعات دقیقی درباره مدت زمانی که ویروس‌ کرونا روی سطوح مختلف عفونی باقی می‌ماند، در دسترس نیست.

برخی مطالعات نشان داده است که این ویروس می‌تواند چندین روز روی سطوح مختلف باقی بماند. با این‌حال، این مدت زمان حداکثری فقط در سطح نظری مطرح شده چرا که در شرایط آزمایشگاهی ثبت می‌شوند و برای محیط واقعی باید «با احتیاط» تفسیر شوند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More