شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان بین‌المللی انرژی: ثبات کنونی بازار نفت احتمالا پایا نیست

 

سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تحریم‌های امریکا علیه ایران می‌توانند روی عرضه جهانی نفت اثر قابل توجهی گذاشته و ظرفیت نفت ذخیره دنیا را به سمت تهی شدن ببرد.

این سازمان در آخرین گزارش ماهانه خود نوشت: «در حالی‌که تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال می‌شود، احتمالا در کنار مشکلات تولیدی دیگر، حفظ عرضه جهانی بسیار چالش برانگیز خواهد شد و به قیمت عدم حفظ حجم ظرفیت ذخیره کافی تمام خواهد شد.»

سازمان انرژی بین‌المللی اخطار داد که احتمالا بازار در آینده آرامش بسیار کمتری از انچه امروز مشاهده می‌شود داشته باشد. او گفت: «به آرامش رسیدن اخیر بازار، کاهش موقتی تنش‌های عرضه، قیمت فعلی پایین نفت و کمتر بودن رشد تقاضا احتمالا پایا نخواهد بود.»

صبح روز جمعه، نفت خام برنت با قیمت ۷۱/۴۳ دلار، حدود یک درصد کاهش، و نفت وست تگزاس اینترمیدیت با قیمت ۶۶/۴۰ دلار و حدود ۰/۶ درصد کاهش در بازار جهانی معامله شد.

 

تعادل موقت در بازار پر تنش نفت

درگیری‌های تجاری بین‌المللی بر چشم‌انداز رشد اقتصادی سایه انداخته و قیمت دلار را افزایش داده است. این در حالی‌ست که افزایش قیمت دلار خرید را برای مصرف‌کنندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. چین، هند و ترکیه از اقتصادهای روبه‌رشدی هستند که با کاهش ارزش پول خود در روزهای اخیر مواجه شده‌اند.

چین اخیرا اعلام کرده است که تعرفه‌های نزدیک به ۱۶ میلیون دلار واردات امریکایی را ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. با اینکه این تعرفه‌ها شامل نفت نشده و محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی را هدف قرار می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که واردات نفت امریکا در چین به شدت کاهش یابد.

اما این نگرانی‌ها با اعمال مجدد تحریم‌های ایران که از آبان‌ماه تولید جهانی را کمتر می‌کند همراه شده است و بازار را به نوعی ثبات در قیمت نفت رسانده است.

به گزارش رویترز، تحلیلگران احتمال می‌دهند که با در نظر گرفتن کاهش تقاضا برای نفت ایران در کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و هند، صادرات نفت خام ایران به چیزی بین پانصد هزار تا ۱/۳ میلیون بشکه نفت در روز تقلیل پیدا کند. کاهش صادرات نفت وابسته به این خواهد بود که خریداران نفت ایران بتوانند از امریکا درخواست لغو موردی تحریم‌ها را بدهند و هزینه‌های خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

 

تنگه هرمز و قیمت نفت

صادرات نفت ایران هنوز تغییر قابل توجهی نداشته است اما بازار نفت منتظر کاهش عرضه نفت از سوی ایران و تغییرات شدید در میزان عرضه و تقاضاست. ایران پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورتی که تحریم‌ها برای صادرات نفت ایران مشکل ایجاد کنند تنگه هرمز، که حدود یک سوم نفت دنیا از آنجا عبور می‌کند، را خواهد بست.

مجله نیوزویک با نگاهی به این موضوع، بستن تنگه هرمز را فاجعه‌ای برای قیمت حامل‌های انرژی در منطقه و دنیا عنوان می‌کند،‌ اما می‌گوید که احتمال چنین حرکتی از سوی ایران پایین است.

جیکوب شاپیرو که کارشناس اندیشکده آینده ژئوپولتیک است در مصاحبه با این مجله می‌گوید، اگر تحریم‌ها واقعا صادرات نفت ایران را قطع کرده و ایران به این نتیجه برسد که چیزی برای از دست دادن ندارد و بخواهد در خانه اینگونه جلوه کند که از همه قوی‌تر است، افزایش ناگهانی زیاد و کوتاه مدتی در قیمت نفت به وجود خواهد آمد.

او می‌گوید باید توجه داشت چنین افزایشی مقطعی است و امریکا در زمان کوتاهی این تنگه را باز کرده و تولید نفت را به شدت افزایش خواهد داد.

شاپیرو معتقد است که بستن تنگه هرمز به معنای بردن جنگ در خانه است و امریکا احتمالا از جانب کشورهای خلیج‌فارس حمله نظامی خواهد کرد و این در حالی‌ست که قدرت نظامی ایران با مجموعه این کشورها حتی قابل مقایسه نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More