شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان بهداشت جهانی گونه جهش‌یافته کرونا در هند را «نگران‌کننده» خواند

سازمان بهداشت جهانی گونه‌ جهش‌یافته ویروس کرونا را که نخستین‌ بار در هند شناسایی شد، گونه‌ای «نگران‌کننده» اعلام کرد.

بنا بر اعلام این سازمان، پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهد که این گونه می‌تواند از باقی گونه‌های جهش‌یافته مسری‌تر باشد. سازمان بهداشت جهانی گزارشی مبنی بر کاهش اثربخشی واکسن‌های مجوز‌گرفته در برابر این گونه منتشر نکرده است. 

پژوهشگران سراسر جهان گونه «بی‌یک.۱۶۷» را بررسی کرده‌اند تا ببینند آیا در شیوع سریع کوویدـ۱۹ در هند نقش داشته است یا خیر.

روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، ۳۶۶ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در هند گزارش شد. بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، این گونه جهش‌یافته تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان، از جمله بریتانیا، آمریکا، فرانسه و ژاپن پخش شده است. 

ماه گذشته، میزان شیوع کرونا در هند به‌سرعت گسترش یافت و بیمارستان‌های شهرهای کانون شیوع را لبریز از بیمار کرد.

دکتر سمیه سوامیناتان، از دانشمندان ارشد سازمان بهداشت جهانی، در مصاحبه‌ای گفت در هند «اکنون الگوی ابتلا مانند این است که فردی در خانواده مبتلا شود و به‌دنبال او، همه خانواده مبتلا شوند». سوامیناتان در ادامه افزود که الگوی ابتلا در موج دوم شیوع کوویدـ۱۹ در هند، با موج اول متفاوت است و به نظر می‌رسد که این گونه جدید «مسری‌تر» باشد. 

این چهارمین گونه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی آن را زیرمجموعه «گونه نگران‌کننده» قرار داده است. بنا بر اعلام سازمان ملل، دیگر گونه‌های نگران‌کننده گونه‌های جهش‌یافته شناسایی‌شده در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی معمولا بستن مرزها را توصیه نمی‌کند و می‌گوید کشورها باید پیش از اعمال محدودیت و ایجاد اختلال‌های غیرضروری در سفرهای بین‌المللی، ارزیابی دقیقی داشته باشند. اما بسیاری کشورها، به‌تصمیم خود، سفر به کشورهایی که گونه‌های جهش‌یافته ابتدا در آن‌ها شناسایی شد، محدود کرده‌اند. نتیجه این‌که ابراز نگرانی سازمان بهداشت جهانی در مورد گونه جهش‌یافته در هند می‌تواند این کشور را بیش از پیش محدود و منزوی کند. 

بی‌یک.۶۱۷ بیش از ۱۳ جهش دارد که دو تا از آن‌ها شبیه جهش‌هایی‌اند که پیش‌تر در گونه‌های دیگر نیز مشاهده شده است. در این گونه‌ها، یک جهش ویروس را مسری‌تر می‌کند و به نظر می‌رسد مقابل پادتن مقاوم‌تر باشد، و جهش دیگر ویروس را قادر می‌سازد تا حدودی از واکنش سیستم ایمنی بدن بگریزد. 

سازمان بهداشت جهانی تاکنون گزارشی مبنی بر کاهش اثربخشی واکسن‌های کرونای فعلی مقابل گونه جهش‌یافته شناسایی‌شده در هند، منتشر نکرده است. 

دکتر سوامیناتان تاکید کرد که واکسن‌های فعلی همچنان کارایی دارد. او مردم را به واکسیناسیون تشویق کرد و گفت افراد باید اولین واکسن در دسترس را تزریق کنند. 

به گفته راویندرا گوپتا، پروفسور میکروب‌شناسی در دانشگاه کمبریج و از محققان ارشد این پژوهش، گفت: «برخی بررسی‌های آزمایشگاهی حاکی از آن است که جهش‌های کلیدی گونه شناخته‌شده در هند ممکن است موجب شود افرادی که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده بودند یا افرادی که واکسن زده‌اند به این گونه جدید کرونا مبتلا شوند. اگر این چنین باشد، واکسن باید همچنان به افراد در برابر ابتلا به نوع وخیم کووید‌ـ‌۱۹ مصونیت بدهد.» 

این گونه جهش‌یافته نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در ایالت ماهاراشترا، واقع در غرب هند، شناسایی شد. گونه‌های جهش‌یافته دیگری نیز در هند مشاهده شده‌اند. 

انواع بسیاری از گونه «بی‌یک.۶۱۷» شناسایی شده است. یکی از این انواع جمعه ۱۷ اردیبهشت، در بریتانیا مشاهده شد و مقام‌های بهداشت‌ودرمان این کشور آن را گونه‌ای «نگران‌کننده» اعلام کردند و آن را در فهرست گونه‌های درحال‌شیوع تحت‌ بازبینی دقیق قرار دادند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هنوز این گونه را در فهرست گونه‌های نگران‌کننده قرار نداده است. 

بریتانیا بالاترین آمار مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا را در اروپا دارد اما موارد ابتلا و مرگ به‌لطف واکسیناسیون سریع در این کشور، کاهش چشمگیری داشته است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، درباره گونه جهش‌یافته جدید هشدار داده است. 

به‌گفته برخی دانشمندان در بریتانیا، به نظر می‌رسد گونه جهش‌یافته شناسایی‌شده در هند به‌اندازه گونه جهش‌یافته‌ای که نخستین‌ بار در بریتانیا مشاهده شد، مسری باشد.  

شارون پیکاک، پژوهشگر بریتانیایی، گفت در حال حاضر نادانسته‌های بسیاری درباره گونه جهش‌یافته شناسایی‌شده در هند وجود دارد اما فعلا مدرکی دال بر ارتباط آن با ابتلا به نوع وخیم کووید‌ـ‌۱۹ وجود ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More