شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان بهداشت جهانی: هفت یا هشت گزینه برتر برای ساخت واکسن کرونا مطرح است

تدروس ادهانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه اعلام کرد که در حال حاضر هفت یا هشت گزینه برتر برای ساخت واکسن کرونا وجود دارد و کار بر روی این گزینه‌ها با سرعت ادامه دارد.

تدروس در ویدیو کنفرانس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل گفت: «گزینه‌های اصلی هفت یا هشت مورد هستند. با این حال ما بیش از صد گزینه داریم.»

او افزود: «تمرکز ما بر تعداد کمی از گزینه‌هاست که ممکن است نتیجه بهتری به همراه داشته باشند و در حال سرعت دادن به ساخت گزینه‌های با پتانسیل بالاتر هستیم.»

تدروس به نام گزینه‌های اصلی برای ساخت واکسن اشاره‌ای نکرد.

رییس سازمان بهداشت جهانی افزود ذهنیت اولیه این بود که ساخت واکسن ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد، اما با کمک هشت میلیارد دلاری که هفته گذشته از سوی ۴۰ کشور، سازمان‌ها و بانک‌ها برای تحقیق، درمان و آزمایش کرونا وعده داده شد، تلاش‌ها برای ساخت واکسن سرعت بیشتری به خود گرفته است.

 او خاطرنشان کرد هشت میلیارد دلار کافی نخواهد بود و برای سرعت بخشیدن به ساخت واکسن به کمک‌های بیشتری نیاز خواهد شد و مهم تر از همه این است که پس از ساخت واکسن بتوان آن را برای همه تولید کرد و هیچ‌کس بدون واکسن نماند.

تدروس گفت: «سازمان بهداشت جهانی از ماه ژانویه در حال همکاری با هزاران محقق از سراسر جهان است تا روند ساخت واکسن را سرعت بخشد و چگونگی تهیه آن را از مدل‌های حیوانی گرفته تا نمونه‌های بالینی و هر روش دیگری پیگیری کند.»  

او افزود در حال حاضر کنسرسیومی متشکل از بیش از ۴۰۰ نفر از دانشمندان در حال کار بر روی ساخت واکسن و راه‌های تشخیص کرونا هستند.  

به گفته رییس سازمان بهداشت جهانی، در حالی‌که تعداد موارد ابتلا در غرب اروپا در حال کاهش است، تعداد موارد ابتلا در مناطق دیگر از جمله شرق اروپا، آفریقا، جنوب‌شرقی آسیا، شرق مدیترانه و جاهای دیگر در حال افزایش است.

تدروس گفت: همه گیری کرونا به بشریت «درس‌های دردناکی» آموخته و از جمله لزوم تقویت هر چه بیشتر نظام‌های سلامت در سطوح ملی و منطقه‌ای را به اثبات رسانده است.

او افزود: «با این وجود تا سال ۲۰۳۰ بیش از پنج میلیارد نفر به این خدمات ضروری دسترسی نخواهند داشت و این بخش از جمعیت با مشکلاتی از قبیل نبود کارکنان بهداشت، داروهای لازم و حتی آب لوله‌کشی در بیمارستان‌ها مواجه خواهند بود.»

تدروس با اشاره بر تداوم کارزار جهانی در مقابله با کرونا تاکید کرد کشورها نیز باید زمینه ساختن جهانی سلامت‌تر، ایمن‌تر و منصفانه‌تر را فراهم کنند.  

رییس سازمان بهداشت جهانی گفت: «جهان سالانه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در زمینه سلامت هزینه می‌کند که این میزان تقریبا برابر ۱۰ درصد تولید ناخالص جهانی است. در این میان بهترین سرمایه‌گذاری هزینه کردن پول برای پیشگیری از بیماری و تقویت سلامت عمومی است چرا که با این روش هم جان‌های زیادی نجات داده می‌شوند و هم در هزینه‌ها بیشتر صرفه‌جویی خواهد شد.»

در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا در جهان از مرز چهار میلیون و ۱۷۵ هزار نفر فراتر رفته و تعداد جان‌باختگان به بیش از ۲۸۶ هزار و ۳۰۰ نفر  رسیده است. در این میان، آمریکا با بیش از یک میلیون و ۳۴۷ هزار نفر مبتلا به کرونا و بیش از ۸۰ هزار و ۳۰۰ نفر جان‌باخته، بیشترین تعداد بیماران و کشته‌شدگان را دارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More