شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان بهداشت جهانی: هر چه بیشتر مانند چین عمل کنید

 

با گسترش ویروس کرونا به سراسر جهان، سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواسته راه چین به‌عنوان کانون شیوع بیماری را در پیش گرفته و با قرنطینه نقاط آلوده، ویروس را مهار کنند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «حال که این ویروس به همه قاره‌ها به استثنای قطب جنوب رسیده، سازمان بهداشت جهانی چالشی را به دیگران پیشنهاد می‌کند: بیشتر مانند چین شوید.»

دولت چین با شیوع سریع کرونا در استان‌های مرکزی، بلافاصله ۶۰ میلیون نفر را در کانون شیوع بیماری یعنی استان ووهان در قرنطینه کامل نگه داشت.

به نوشته آسوشیتدپرس، تعطیلی حمل‌ونقل عمومی در برخی شهرها، بستن سراسری اماکن تفریحی و وحشت زیاد از بیماری، خیابان‌های پرجمعیت‌ترین کشور جهان را خالی از تردد کرد. 

این گزارش در ادامه نوشت: «به بیان ساده، وقتی یک بیماری به درستی شناخته نشده و دارو یا واکسنی برای آن موجود نباشد، قرنطینه موثرترین روش مهار گسترش آن است و اقدام هرچه سریع‌تر بعد از پاسخ نیم‌بند اولیه، حیاتی است.»

این گزارش در ادامه این سوال را پیش کشیده که کشورهای دیگر تا چه میزانی «می‌توانند یا می‌خواهند» روش‌های سختگیرانه چین را تقلید کنند. 

دکتر راینا ماسینتایر، کارشناس امنیت زیستی در دانشگاه نیو ساوث‌ویل استرالیا، در این باره گفت: «تعداد اندکی از دیگر کشورها توانایی اجرای منع برقراری ارتباط با فضای خارج تا این حد را دارند.» 

از طرفی، ماریون کوپمنز، ویروس‌شناس در مرکز پزشکی اراسموی هلند، گفت در کشورهایی که دموکراسی حاکم است، محدودیت تا حد اعمال‌شده در چین «نیازمند توضیح زیاد و توجیه اهمیت آن است».

او افزود: «اما عقل سلیم می‌گوید مردم توانایی درک آن را دارند. اجدادمان به ما این‌گونه آموختند. من یاد دارم در کودکی وقتی اوریون گرفتم قرنطینه شدم.»

کارشناسان با اشاره به روش‌های سختگیرانه چین در مقابله با ویروس کرونا همانند ایجاد پایگاه داده‌های الکترونیکی و اختصاص بارکد به هر نفر بر اساس شاخص سلامتی و اعمال اقدامات تامینی، می‌گویند این روش‌ها نشان دادند اگر کشوری بخواهد مانع شیوع ویروس جدیدی شود با مجبور کردن افراد برای ماندن در منزل برای هفته‌های متوالی امکان‌پذیر است.

به گفته بروس آیل‌وارد که اخیرا در راس هیاتی از سازمان بهداشت جهانی به چین سفر کرده، دولت این کشور، روش‌های قدیمی را به شیوه‌ای که تا چند سال پیش ناشناخته بود با علوم و فناوری جدید ترکیب کرد.

او در این باره متذکر شد مساله اصلی سرعت در کار است. او توضیح داد: «سرعت همه‌چیز است. آنچه بیش از هرچیز مرا نگران می‌کند این است: آیا بقیه جهان درس سرعت را فرا گرفته است؟» 

بعد از چین که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰  نفر بر اثر بیماری جان باخته‌اند، کشورهای کره جنوبی، ایران و ایتالیا شاهد افزایش تعداد بیماران و مرگ‌ومیر ناشی از آن بوده‌اند.

آسوسشیتدپرس در گزارش خود اینگونه نتیجه‌گیری کرد که قرنطینه و محدود کردن فرصت‌ها برای اجتماع افراد «ارزشمندترین ابزار در اختیار دولت هاست.»

بر این اساس، هم فرصت کافی برای تولید واکسن و دارو فراهم شده و هم بیمارستان‌ها با ازدحام بیماران مواجه نمی‌شوند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More