شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان بهداشت جهانی درباره لزوم واقعیت‌سنجی شیوع کووید-۱۹ در جهان هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی درباره لزوم واقعیت‌سنجی شیوع کووید-۱۹ در جهان هشدار داد. هشدار این سازمان هم‌زمان با کاهش محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ در برخی کشورهای دنیا شده است.

بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، تنها طی هفته گذشته چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان به ثبت رسیده است. این سازمان درباره روند ابتلا در دنیا اظهار نگرانی کرد.

بسیاری کشورها در آسیا و خاورمیانه شاهد افزایش آمار ابتلا بوده‌اند. به گفته تدروس آدانوم، رییس سازمان بهداشت جهانی، سردرگمی و عدم رعایت مقررات مربوط به حفظ سلامت عمومی، به افزایش موارد ابتلا دامن زده است. افزایش موارد ابتلا در حالی است که تاکنون ۷۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در جهان تزریق شده است.

آدانوم تاکید کرد که اقدامات مربوط به بهداشت عمومی مانند ماسک زدن، حفظ فاصله فیزیکی، تهویه مناسب، شست‌وشوی دست، نظارت، آزمایش، ردگیری مبتلایان و قرنطینه همه‌وهمه در کاهش ابتلا به کووید-۱۹ موثرند؛ اما در صورتی که« منسجم، جامع و هماهنگ» اعمال شوند.

در آسیا چه می‌گذرد؟

شمار مبتلایان درهند، هفته گذشته به بالاترین میزان رسید و واکسیناسیون در این کشور تقریبا ۱/۴ میلیارد نفری شتاب بیشتری گرفته است.

ایران که بیشترین شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر در خاورمیانه را دارد هفته گذشته وارد موج چهارم کرونا شد.شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران از آغاز همه‌گیری در این کشور تاکنون از مرز دو میلیون نفر گذشته است.

جولان مرگ در برزیل

در برزیل، موارد ابتلا از کنترل خارج شده است . روز سه‌شنبه شمار مرگ‌ومیر در تنها ۲۴ ساعت به نزدیک چهار هزار و ۲۰۰ نفر رسید. آمار مرگ‌ومیر درایالت سائوپائولو و شهر ریودوژانیرو بیش از باقی مناطق است. اما هر دوی این مناطق روز دوشنبه اقدام به کاهش محدودیت‌ها کردند.

در ریودوژانیرو نیز، ظرفیت بیش از ۹۲ درصد تخت‌های آی‌سی‌یو پر شده است. اما شهردار ریودوژانیر گفت «اکنون وقت استراحت نیست» و با توسل به دلایل لزوم بهبود اقتصادی، از محدودیت‌ها کاست.

موج سوم در اروپا

در اروپا بیشتر کشورها در دام موج سوم شیوع کووید-۱۹ افتاده‌اند. گونه‌های جهش‌یافته کووید-۱۹ عامل هرج‌ومرج کرونایی فعلی در اروپاست.

بر اساس دو پژوهش جدید، گونه جهش‌یافته که ابتدا در بریتانیا شناسایی شد، مسری‌تر است، اما به‌شکل بیماری شدید در فرد مبتلا ظهور نمیکند. پس یافته‌های اخیر با پژوهش‌های قدیمی که بر اساس آنها، گونه‌های جهش‌یافته ممکن است با آمار بالاتر مرگ‌ومیر مرتبط باشند، همخوانی ندارد.

در آلمان شمار موارد ابتلا رو به افزایش است. کمر کادر درمان خم شده است و ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یوی کشور تقریبا تکمیل است. بنا بر اعلام مقامات این کشور در روز شنبه، حتی با اعمال قرنطینه سفت‌وسخت نیز، موارد ابتلا طی ۱۰ تا ۱۴ روز آینده افزایش می‌یابد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر شتاب‌بخشی به واکسیناسیون در این کشور برای درهم شکستن موج سوم شیوع تاکید کرده است. ماه گذشته منتقدان هشدار دادند که محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ در اروپا بسیار دیر اعمال شده‌اند.

اما بریتانیا روز دوشنبه پس از سه ماه قرنطینه، محدودیت‌ها را لغو کرد. در «مرحله دوم» لغو محدودیت‌ها در بریتانیا، فروشگاه‌های غیرضروری، میکده‌ها و رستوران‌ها، باشگاه‌ها، سالن‌های آرایشی و زیبایی و باغ‌وحش‌ها بازگشایی شدند. بریتانیا جمعیت بالای پنجاه سال، افراد آسیب‌پذیر از نظر سلامتی و کارکنان خدمات اجتماعی را واکسینه کرده است. تاکنون تقریبا ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا در بریتانیا تزریق شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More