شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا: در ۹ ماه نخست ۲۰۲۰، درآمد صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است

طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، درآمد صادرات نفت ایران در مدت مشابه سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۶۷ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار بود.

این سازمان پیش‌تر گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۰ صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

هفته گذشته، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.

همتی به صراحت گفت که مجموع درآمد ناشی از صادرات نفت ایران طی نزدیک به دو سال اخیر، کمتر از نصف درآمد سالانه صادرات نفت در سال‌های پیش از خروج ایالات متحده از برجام و اعمال دور جدید تحریم‌ بوده است. این میزان به معنای آن است که درآمد سالانه نفت طی هر یک از این دو سال حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

گزارش روز پنج‌شنبه سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تخمین می‌زند که در سال ۲۰۱۹ اعضای اوپک حدود ۵۹۵ میلیارد دلار از محل صادرات نفت درآمد کسب کرده‌اند، که در این میان عربستان سعودی با ۲۰۲ میلیارد دلار، یعنی یک سوم کل درآمد اوپک در این سال را به خود اختصاص داده است.

این گزارش پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۰ درآمد صادرات نفت کل اعضای اوپک به ۳۲۳ میلیارد دلار برسد که این میزان پایین ترین سطح درآمد اوپک در ۱۸ سال اخیر است و دلیل آن رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا عنوان شده است.

همچنین این گزارش عنوان شده است که در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید روزانه نفت اوپک به ۲۵ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد که این میزان سه میلیون ۵۰۰ هزار بشکه کمتر تولید روزانه اوپک در سال ۲۰۱۹ است.

از سوی دیگر، اوپک نیز در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شده پیش‌بینی کرد میزان روزانه تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ ۹۵ میلیون ۹۰۰ هزار بشکه در روز باشد که این میزان افزایش تقاضا به میزان پنج میلیون و ۹۰۰ هزار در روز را نشان می‌دهد.   

این سازمان با هشدار نسبت به اینکه تاثیر پیامدهای شیوع کرونا تاثیر خود را بر اقتصاد جهانی و میزان تقاضا در سال آینده ادامه خواهد یافت گفت: «پیش بینی نمی شود که میزان تقاضا از افتی که سال ۲۰۲۰ برای آن به وجود آمد، احیا شود.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More