شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زورآزمایی اردوغان و پوتین در ادلب؛ احتمال موج جدید پناهجویان از ترکیه به اروپا

 

پس از کشته شدن بیش از ۳۰ نظامی ترک در شمال غرب سوریه، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه، در گفت‌وگوی تلفنی، درباره افزایش تنش‌ها در این منطقه ابراز نگرانی کردند.

کاخ کرملین، روز جمعه ۹ اسفند، اعلام کرد که پوتین و اردوغان در این گفت‌وگو «امکان برگزاری قریب‌الوقوع نشست سران» را بررسی کردند.

روز پنج‌شنبه، دست‌کم ۳۳ نظامی ترک در حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه در ادلب کشته شدند. 

پس از مداخله نظامی ترکیه در سوریه در سال ۲۰۱۶ این نخستین بار است که شمار تلفات نیروهای ترکیه در یک حمله به این میزان رسیده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در حملات تلافی‌جویانه ارتش ترکیه علیه ارتش سوریه، دست‌کم ۱۶ نظامی سوری کشته شدند.

در شرایط کنونی که تنش‌ها در ادلب افزایش یافته، نگرانی‌ها از وضعیت انسانی این منطقه رو به افزایش است.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از «خطر یک مواجه نظامی بین‌المللی بزرگ»، از طرفین درگیر خواسته‌اند که در این منطقه آتش‌بس برقرار کنند.

چندین دیپلمات خبر داده‌اند اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه درباره تحولات اخیر در سوریه دیدار می‌کنند. 

قرار است که نشست اضطراری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم به درخواست ترکیه و بر اساس ماده چهارم این پیمان برگزار شود. در این ماده آمده که یکی از اعضا در زمان تهدید تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و امنیتش، می‌تواند درخواست تشکیل جلسه اضطراری دهد.

در آنکارا، اردوغان برای فشار بر کشورهای اروپایی و به دست آوردن حمایت آنها تهدید کرد که مرزهای کشور خود را به روی پناهجویانی که قصد دارند به کشورهای اروپایی بروند، باز خواهد کرد. پس از این اعلام، یونان تدابیر امنیتی خود را در مرزها افزایش داد.

رسانه‌های داخلی ترکیه خبر داده‌اند که حدود ۳۰۰ مهاجر نیمه شب پنج‌شنبه به سمت مرز در استان ادرنه این کشور حرکت کرده‌اند که در بین آنها زنان و کودکان هم به چشم می‌خورند.

در حال حاضر، ترکیه در خاک خود پذیرای حدود چهار میلیون پناهجو است که اغلب آنها سوری‌اند. سازمان ملل متحد اعلام کرده که درگیری‌های اخیر در ادلب موجب آواره شدن نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در این منطقه شده است.

پیشتر، در سال ۲۰۱۵، نیز بیش از یک میلیون پناهجو که اغلب آنها آوارگان سوری بودند، از ترکیه به سوی اروپا رفتند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More