شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زهرا دوغان و مسیح علی‌نژاد؛ دو فعال زن برنده جایزه «آزاداندیش»

 

انجمن آزاداندیشان سوئیس (Freethinkers Association of Switzerland)، روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه، جایزه‌ی «آزاداندیش» سال ۲۰۱۷ خود را به دو زن پیشگام اهدا کرد: زهرا دوغان، روزنامه‌نگار و نقاش کرد ترکیه‌ای و مسیح علی‌نژاد، نویسنده و فعال حقوق زنان. 

به گزارش روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز، متأسفانه هیچ‌یک از دو زن برنده‌ی این جایزه نتوانستند در مراسم اهدای جایزه‌ی «آزاداندیش»‌ حضور پیدا کنند.

زهرا دوغان، سردبیر خبرگزاری فمینیست کرد «جینها» (Jinha)، به‌دلیل یک نقاشی که در آن تصویر پرچم ترکیه را بر خرابه‌های شهر کردنشین نُصَیبین (Nusaybin)، ویران‌شده به‌دست نیروهای امنیتی حکومت ترکیه، کشیده بود، به دو سال و ده ماه زندان محکوم شده است.   

 

 تصویر ویرانه‌های شهر نُصَیبین و پرچم‌های ترکیه بعد از عملیات نظامی/ نقاشی زهرا دوغان

 

مسیح علی‌نژاد، که به تبعید در ایالات متحده‌ی آمریکا زندگی می‌کند، گرداننده‌ی «کمپین ضد حجاب اجباری در ایران» و صفحه‌ی «آزادی یواشکی زنان در ایران» است. علی‌نژاد این صفحه را در اردی‌بهشت ۱۳۹۳ در فیس‌بوک راه‌اندازی کرد که در آن، زنان ایرانی عکس‌هایی بی‌حجاب از خود منتشر می‌کنند و درباره‌ی تجربه‌هایشان از نبود آزادی پوشش برای زنان ایرانی و آرزوها و خواسته‌هایشان در این زمینه می‌نویسند و حرف می‌زنند. این صفحه، در حال حاضر، بیش‌از یک‌میلیون دنبال‌کننده دارد.

در مراسم اهدای جوایز، ناز اوکه (Naz Öke) و لوسی رنه بورگز (Lucie Renée Bourges)‌، ضمن خواندن بخش‌هایی از نامه‌ی زهرا دوغان به دو زبان ترکی و انگلیسی، ازسوی او، جایزه‌اش را دریافت کردند.

 

لیلا علی‌کرمی (سمت چپ)، از سوی مسیح علی‌نژاد و ناز اوکه، ازسوی زهرا دوغان، جوایز «آزاداندیش» را دریافت کردند

 

در نامه‌ی دوغان آمده است: "من بر خاورمیانه تمرکز کرده‌ام. می‌خواهم در زمینه‌ی تاریخ، فرهنگ و اساطیر منطقه‌ای، دانش خود را افزایش دهم. روزانه ۴ساعت از وقتم را به این اختصاص داده‌ام تا همراه یکی‌از هم‌بندی‌هایم بنشینیم و رمانی براساس زندگی او بنویسیم. هر زمانی هم که بتوانم، به طراحی و نقاشی می‌پردازم. همچنین شروع‌به برگزاری کلاس‌های نقاشی برای دوستانم در این‌جا کرده‌ام. از جهتی می‌توان گفت که من به‌شیوه‌ی خودم، در حال آوردن هنر به اجتماع هستم. آن‌ها عاشق نقاشی‌اند. من به‌زودی می‌توانم حتی به آنان یاد بدهم تا از پرهای پرندگانی که در حیاط پیدا می‌کنند، قلم‌مو بسازند".

زهرا دوغان در ادامه، می‌افزاید: "دوست ندارم تصور کنید که زهرا، حالا یک فرد غمگین از دور خارج‌شده است که وقتش را هدر می‌دهد. این نامه را می‌نویسم تا تمام کارهایی را که در این‌جا انجام می‌دهم، برای شما شرح دهم، تا وقتی که نام زهرا را می‌شنوید یا بر زبان می‌آورید، زنی با امید و روحیه‌ی قوی در ذهنتان تصویر شود؛ یک فرد قدرت‌مند و استوار".   

ازسوی مسیح علی‌نژاد نیز لیلا علی‌کرمی در این مراسم حاضر شده بود، که ضمن ارائه‌ی اظهاراتی کوتاه بر صحنه، جایزه‌ی او را دریافت کرد.

علی‌کرمی گفت: "کمپین آزادی‌های یواشکی زنان در ایران، بر آن است که «آری‌گفتن» آسان است؛ همه‌ی ما می‌توانیم با اکثریت همراه شویم و هیچ آسیبی نبینیم؛ اما تنها وقتی‌که «نه» بگوییم، آن زمان است که آزادی واقعی را تمرین می‌کنیم و به خود واقعیمان تبدیل می‌شویم. دسترسی زنان ایرانی به برابری واقعی، تنها زمانی ممکن می‌شود که آن‌ها، «نه» بگویند؛ نه‌تنها به حکومت، بلکه همچنین به عقاید متعصبانه و هنجارهای فرهنگی که با آنان به‌عنوان شهروندان درجه‌ی دوم رفتار می‌کند".

علی‌نژاد در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که جایزه‌ی معنوی «آزاداندیش» را به‌صورت نمادین، به شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ اهدا کرده است.

شهناز اکملی، به تازگی، به جرم دادخواهی درمورد فرزندنش، به یک‌سال حبس تعزیری، ممنوع‌الخروجی و دوسال محرومیت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده است.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More